Sanntidsstrategispill satt til en alternativ versjon av 1920-tallet, med vandrende kamproboter i hovedrollen.
Iron Harvest er et sanntidsstrategispill som ble annonsert i 2016, og som nå er i ferd med å gjennomføre en folkefinansieringskampanje på Kickstarter. Planen er en lansering i desember neste år, så du skal ha litt is i magen hvis du velger å støtte utvikler King Art Games. Heldigvis for oss, har kampanjen allerede nådd finansieringsmålet, så vi kan bare vente og se.
– Taktikk fremfor action
Spillet ser i alle fall veldig interessant ut. Vi er som sagt i sanntidsstrategisjangeren her, og utviklerne lover fokus på taktikk fremfor action, samt fullstendig ødeleggbare miljøer og stor frihet. Blant annet vil det være mulig for enhetene dine å bytte ut våpnene sine underveis, og de kan også bruke våpen som de finner på slagmarken.
Man kan spille som tre ulike fraksjoner, og basebygging og forskning er også med. Iron Harvest skal by på tre enspillerkampanjer med totalt 21 oppdrag, samt flerspiller over nettet. Sistnevnte er imidlertid avhengig av at kampanjen når et enda høyere beløp, noe jeg ikke er så begeistret for (jeg syntes utviklere bør gå til Kickstarter med et klart definert produkt).
Spennende univers
Handlingen er satt til et fascinerende, alternativt univers der teknologiens utvikling tok en helt annen retning enn den vi kjenner fra vår egen tidslinje. Første verdenskrig ble avgjort ved hjelp av store, tunge kampmaskiner på to eller flere bein, og krigen fikk også et ganske annerledes utfall enn virkelighetens versjon.
Resultatet er at når vi nå har kommet til tjuetallet, preges Europa av helt andre fraksjoner og allianser enn det i virkeligheten. Universet har blitt skapt av den polske kunstneren Jakub Różalski, og kalles 1920+. Her er en video: