Kickstarter-suksess for nytt rollespill

Black Geyser: Couriers of Darkness er et rollespill i klassisk stil, men med noen ganske interessante elementer.

Utviklerne bak rollespillet Black Geyser: Couriers of Darkness har kjørt en folkefinansieringskampanje på Kickstarter, der de har hatt stor suksess. Spillet ser nemlig ut til å samle inn minst dobbelt så mye som det de ba om, og beløpet ligger i skrivende stund på omtrent 900 000 kroner.

Dette er kanskje ikke så rart, ettersom spillet på den ene siden vekker minner om klassiske rollespill som Baldur’s Gate og Icewind Dale, og på den andre siden har noen ganske spennende nye ideer å skilte med.

En grådig verden

Skjermbilde fra spillet.
Skjermbilde fra spillet.

Vi loves et klassisk rollespill, der du starter med en enkelt hovedperson og etter hvert kan få med deg opp til fire andre figurer som du kan lede rundt på eventyr. Kamp er av typen sanntid med pause, med stor taktisk frihet ifølge utviklerne, og skal spillet by på en stor verden med en rik historie, komplekse dialoger med andre figurer, og så videre. Alt det vanlige, altså.

Det som ikke er så vanlig, er grådighetsdynamikken som vil påvirke spillet. Det virker nemlig som gudinnen for grådighet og misunnelse har tatt litt av, og hver gang noen utfører en grådig handling, blir hun sterkere. Dette øker igjen sannsynligheten for at andre vil oppføre seg på en grådig måte.

I praksis betyr dette at du kan forvente at butikkene blir dyrere og dyrere, mens folk blir mindre og mindre villige til å stole på fremmede. Jo mer «grådigheten» har fått fotfeste, jo mer konflikt blir det rundt om i verden, og du kan til og med se frem til å bli angrepet etter kamp, av folk som vil ha byttet fra slagmarken.

Dine handlinger vil påvirke dette, og du vil dermed kunne påvirke verden i den retningen du ønsker. Men uansett hva du velger, lover utviklerne stor frihet og muligheten til å skaffe seg mye makt. De understreker også at det ikke nødvendigvis er slik at grådige valg er onde valg – så hvilken retning du ønsker å dytte verden i trenger ikke å påvirke hvor «snill» du er med andre figurer.

Black Geyser: Couriers of Darkness skal etter planen lanseres til høsten neste år, men er det noe vi har lært av spill som har hatt uventet mye suksess på Kickstarter, så er det at disse har en tendens til å bli utsatt. Det er i skrivende stund litt over 30 timer igjen av kampanjen, men som sagt: Den har nådd målet sitt og vel så det, så det er ikke slik at utviklerne bør ha noe kraftig behov for vår støtte på dette tidspunktet.

Her er Kickstarter-presentasjonen (og hvis Baldur’s Gate er inspirasjonskilden, så er i alle fall den 3D-animerte introsekvensen veldig, ahem, «tidsriktig»):

https://www.kickstarter.com/projects/grapeocean/black-geyser-couriers-of-darkness

Forresten, er det bare meg, eller blir det stadig vanskeligere å finne fornuftig informasjon på Kickstarter-sider? Det blir så mye mas om ulike former for «stretch goals» at man må skrolle i evigheter bare for å finne ut hva et spill handler om i utgangspunktet! Heldigvis går i alle fall ikke denne siden helt amok med de animerte GIF-bildene, slik enkelte andre Kickstarter-kampanjer gjør.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.