Peter Molyneux’ gudespill var «fortsatt under utvikling» for to år siden. Siden da har ingen hørt noe.
Husker du da Populous-skaperen Peter Molyneux annonserte at han ville lage et nytt gudespill? Det begynner å bli en stund siden nå, men etter en vellykket folkefinansieringskampanje i 2012 lå alt til rette for at den gamle mesteren skulle få mulighet til å oppfylle sin visjon for sjangeren.
Dessverre var ikke gudespillet Godus helt det tilhengerne hadde håpet på da det dukket opp i «early access» en stund senere, og vanlig kritikk av spillet gikk på at det hadde alt for mye meningsløs klikking, alt for mye venting, og alt for lite å faktisk gjøre.
I februar 2016 overrasket utvikleren 22cans med å lansere Godus Wars, som skulle være en mer taktisk og krigersk variant av Godus, også denne gangen i «early access». Godus ble fjernet som et individuelt produkt, og ble i stedet lagt inn i samme pakke som Godus Wars (alle som hadde kjøpt Godus fikk heldigvis det nye spillet gratis).
I juni samme år ble det imidlertid klart at hoveddesigneren på Godus Wars, Konrad Naszynski, ikke hadde fått kontrakten sin fornyet, men 22cans-sjef Simon Phillips forsikret om at Godus fortsatt var under utvikling. Ingen grunn til panikk, altså.
Hva nå?
Jeg hadde ærlig talt glemt mye av dette, men da jeg i helgen plutselig kom til å tenke på Godus, fant jeg ut at jeg ville sjekke hvordan utviklingen lå an. På to år må vel teamet ha fått gjort en god del forbedringer, ikke sant? Kanskje spillet endelig er verd å kjøpe?
Vel, nei. Om de har gjort noe bak kulissene, så har de ikke sagt noe offentlig om det. Sist gang de ga ut en oppdatering for Godus Wars var 2. mars 2016, og sist gang de sa noe om spillet offentlig var 18. mars samme år, da oppfordret folk til å kjøpe det i forbindelse med et salg. Dette kan du lese i tråden Inactivity Report på Steam (jeg sjekket infoen selv, og det stemmer).
Det er altså godt over to år siden utvikleren åpnet kjeften om spillet, to år der de har fortsatt å selge det i «early access» med en beskrivelse på butikksiden som indikerer at det er under tung utvikling. Hm. I mellomtiden har de utviklet og lansert The Trail, som ser ut til å være et ganske påkostet prosjekt.
Om de noensinne kommer tilbake til Godus er med andre ord et åpent spørsmål, men to år uten en eneste oppdatering for et «early access»-spill, og uten å si en eneste ting til kundene som har kjøpt spillet? Det tar seg ikke så voldsomt bra ut for verken 22cans eller Peter Molyneux (som jeg tidligere har forsvart).
Jeg tok forøvrig kontakt med 22cans via anvist e-postadresse i helgen, for å høre om de hadde noe å si om situasjonen. Jeg har ikke fått svar, noe jeg strengt tatt heller ikke forventet, men de fikk i alle fall sjansen til å uttale seg (jeg ventet såpass lenge med å lage sak fordi det var «bank holiday» i Storbritannia på mandag).
Skulle de svare, så vil jeg selvsagt videreformidle det de har å si.