Fallout-inspirerte Encased byr på turbasert kamp

Encased blir et isometrisk rollespill laget i klassisk stil.

De klassiske nittitallsspillene i Fallout-serien har blitt rollespillenes svar på Master of Orion – bautaer i spillhistorien som har gjort såpass stort inntrykk på de som var unge på nittitallet at moderne spillutviklere gang på gang prøver å gjenskape magien. De får det vanligvis ikke helt til, men mange av forsøkene er heldigvis gode spill på egenhånd.

Vi er i Fallout-land, ja.
Vi er i Fallout-land, ja.

Isometrisk og post-apokalyptisk

Encased er nok et spill med åpenbare inspirasjonskilder. Her loves vi et gammeldags, isometrisk rollespill med turbasert kamp, satt til en postapokalyptisk verden med science-fiction-elementer. Du starter med én enkelt spillfigur, men kan få med deg kompanjonger på veien gjennom spillets gigantiske, åpne verden.

Vi loves omtrent 200 håndskapte miljøer å utforske, massevis av sideoppdrag og litt i overkant av 30 timer med «kampanjeoppdrag». Dessuten skal spillet ha over 75 unike, tilfeldige hendelser som kan finne sted mens gruppen din er på reisefot.

Spillet skilter som sagt med turbasert kamp der du får en viss mengde actionpoeng per tur, og må bruke disse så godt som mulig. Men i motsetning til i mange slike rollespill, styrer du kun figuren din – eventuelle gruppemedlemmer tenker selv, men vil handle i henhold til instruksjoner du har gitt.

Spillet bruker isometrisk grafikk.
Spillet bruker isometrisk grafikk.

Ellers loves vi selvsagt flere fraksjoner som vi kan jobbe med, og hvilken vi eventuelt velger å slå oss sammen med vil være med å bestemme spillets gang (og hvilken avslutning vi får).

Divinity-veteraner

Utviklerne er et nytt studio som blant annet består av en gjeng veteraner fra Divinity-utvikler Larian. Det at de har jobbet med spill som Divinity: Original Sin 2 gjør meg litt mer optimistisk enn jeg har en tendens til å være i forbindelse med slike prosjekter, for det betyr jo at de har erfaring med å lage rollespill som henter inspirasjon fra klassikerne uten å være bundet av dem.

Planen er å lansere spillet i «early access» i løpet av første kvartal neste år. Allerede nå driver utviklerne folkefinansiering på Kickstarter, der de ber om like over 800 000 kroner. Med 28 dager igjen av kampanjen har de fått litt under en tredjedel. Jeg forstår det ikke slik at prosjektet er avhengig av Kickstarter-suksess, men at utviklerne ønsker å bruke de innsamlede midlene til å gjøre spillet så godt som mulig.

Kickstarter-siden lider av «for mange GIF-er»-syndromet, men du kan sjekke den her. Og her er videopresentasjonen:

https://www.kickstarter.com/projects/darkcrystalgames/encased-old-school-isometic-turn-based-rpg?ref=nav_search&result=project&term=Encased

Steam-siden er forøvrig mye enklere å forholde seg til om du først og fremst vil ha informasjon om spillet, uten (det meste av) støyen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.