Utviklerne lover et isometrisk rollespill med turbasert kamp og rike valgmuligheter.
Det er ingen mangel på rollespill i klassisk stil, men få av dem kaster inspirasjonsnettet like bredt som som Realms Beyond: Ashes of the Fallen. Her loves vi turbasert kamp ala Gold Box-spillene og Temple of Elemental Evil, utforsking i stil med Realms of Arkania, en levende verden som i Ultima, valg-og-konsekvenser ala Fallout og dialoger inspirert av Baldur’s Gate og Planescape: Torment.
Til og med rollespillsystemet er tradisjonelt – spillet bruker OGL-versjonen av 3.5-regelsettet fra Dungeons & Dragons. Dermed kommer det neppe som noen overraskelse at vi ser handlingen skrått ovenfra, takket være en skreddersydd grafikkmotor som kombinerer 2D- og 3D-grafikk for å skape isometriske miljøer.
Ikke bare retro
Utviklerne lover imidlertid å by på en ny og frisk versjon av de klassiske elementene de låner inn, så vi får jo håpe at spillet ikke må på rett inn på aldershjem. Uansett skal det by på en gigantisk spillverden satt til flere kontinenter, der du kan reise rundt med opp til seks eventyrere i gruppen din. Syv raser, åtte klasser og hundrevis av magiske formularer loves også.
Som forventet med et spill av denne typen, foregår det nå en folkefinansieringskampanje på Kickstarter. Den ser ut til å gå ganske godt, og det vil overraske meg stort om ikke utviklerne greier å ro det hele i land. Full lansering skal etter planen finne sted tidlig i 2020, men med Kickstarter-spill er det alltid lurt å ta lanseringsplaner med en stor klype salt.
Her kan du se en alfa-versjon av spillet, og under den finner du utviklernes Kickstarter-presentasjon: