Nå kan du studere Assembler-koden til Crazee Rider for BBC Micro.
Det er alltid litt kult når spillutviklere finner frem kode og annet utviklingsmateriale for klassiske spill, og gjør dette tilgjengelig på nettet. Nå har den britiske spillutvikleren Kevin Edwards lagt ut kildekoden til racingspillet Crazee Rider for BBC Micro på GitHub, slik at alle kan se hvordan spillet ble laget.
Riktignok bør du nok ha kjennskap til Assemblerprogrammering for å få så voldsomt mye ut av dette her, men de som faktisk har det kan jo nå forsøke å utvide spillet selv, eller kanskje overføre det til andre plattformer. Spillet kom for eksempel aldri til Commodore 64, som har en nært beslektet prosessor (BBC Micro brukte MOS 6502, mens C64 brukte den modifiserte varianten 6510).
Edwards har modifisert koden litt, for å tilpasse den til det Windows-baserte utviklerverktøyet beeasm. Det ser også ut som originalkoden, som ble skrevet inn gjennom BASIC, skal gjøres tilgjengelig. Hvis du bare vil se spillet i aksjon, er det en video her: