Bak kulissene i Sid Meier’s Civilization

Bli med på et dypdykk i det klassiske strategispillets bildefiler.

Jeg syntes alltid det er litt fascinerende når spill tilbyr glimt av det som skjer bak scenen gjennom filene sine. Et spill som gjør dette er Sid Meier’s Civilization på Amiga – der er så godt som all grafikken rett og slett lagret som bildefiler i IFF-format. Jeg har konvertert filene til det litt mer vanlige PNG-formatet, og tatt en liten titt.

Satser på det!
Satser på det!

Episk strategispill

Sid Meier’s Civilization er et ikonisk strategispill som starter med grunnleggelsen av en ny sivilisasjon i år 4000 før Kristus. Fra den første primitive byen må du utvide og utvikle riket ditt i 6000 år med historie, og forhåpentligvis ende opp som den første nasjonen som klarer å sende en bemannet ekspedisjon til stjernesystemet Alpha Centauri.

Spillet ble opprinnelig sluppet i 1991. Amiga-versjonen er rimelig lik PC-versjonen. Bildene stammer fra AGA-versjonen, som er basert på PC-ens VGA-versjon. Her er noen ordinære bilder, for å vise hvordan spillet ser ut i aksjon:

Slik er byene satt sammen

Spillet har lagret størsteparten av grafikken i bildefiler, der hvert bilde enten inneholder en rekke forskjellige spillelementer (som så hentes ut separat og brukes der det er aktuelt), eller enkeltbilder i en animasjon.

Et godt eksempel på hvordan det hele fungerer, er bybildet. Først har vi bakgrunnen:

Så har vi veier og ordinære bygninger samlet i ett bilde. Her ser du også hvordan bygninger og veier endrer seg med årenes løp. Det hele starter med enkle gjørmehytter og telt, og ender opp med moderne skyskrapere:

Du kan også bygge en rekke bygninger underveis. Her kan du se bygningene i spillet (merk at noen, slik som kornlageret, får oppgraderte versjoner etter hvert):

Hvis du lurer på hvorfor bakgrunnen er sort i det ene bildet og lilla i det andre, er det fordi bakgrunnsfargen skal være gjennomsiktig. I bildet med lilla bakgrunn ser du altså sorte veier.

De ulike underverkene du kan bygge har også unik grafikk, som plasseres rundt om i bybildet:

Foran byen vil innbyggerne samle seg, slik at du raskt kan få et innblikk i hvordan befolkningen tar seg ut. Slik ser de ut:

Alt sammen ender opp i et bilde som dette. Her ser du hvordan byen dynamisk har blitt bygd opp av de tidligere viste grafikkelementene (dette bildet er fra VGA-versjonen på PC, og hentet fra Mobygames):

Animerte mennesker

Underveis i spillet vil det også finne sted ulike hendelser som presenteres gjennom animerte sekvenser, med bybildet i bakgrunnen. Det kan være opprør i byene (eller motsatt, «we love the king»-dagen) eller invasjoner. Da vil vi se en gjeng folk vandre over skjermen foran byen. Animasjonene i spillet er også lagret i store bilder, der alle enkeltbildene i animasjonen er med. Her kan du se opprørerne, både i oldtid og moderne tid:

Feirer innbyggerne «we love the king»-dagen, brukes disse (langt hyggeligere) animasjonene:

For militære hendelser har vi tre animasjoner, for å bedre representere den skiftende militærteknologien:

Diplomati

Når du driver diplomati med andre sivilisasjoner, ser du en animert versjon av lederen deres med regjeringen i bakgrunnen, plassert i miljøer som skal være representative for denne sivilisasjonen. Her er alle miljøene:

Ulike regjeringer (denne grafikken brukes også andre steder i spillet):

Og til slutt, alle lederne med sine forskjellige ansiktsanimasjoner (som avhenger av hvordan de synes om deg og det du sier). Vi starter med Caesar i full størrelse:

Her er resten av spillets ledere:

Satt sammen, blir det slik:

Forskning og oppslagsverk

Underveis i spillet forsker du frem nye teknologier. Disse får du presentert gjennom en egen forskningsskjerm. Denne forandrer seg underveis, og har to bakgrunner (begge med et kjent ansikt):

Teknologiene presenteres med eget bilde på skjermen eller plansjen i bakgrunnen:

I spillet ser det slik ut:

I tillegg har spillet et innebygd oppslagsverk, der teknologiene, enhetene og andre spillelementer presenteres. I tillegg til teknologi-ikonene, bruker det følgende bilder:

Annen grafikk

Hva så med selve spillgrafikken, altså kartet, enhetene og slikt? Siden Civilization egentlig er et ganske enkelt spill, får alt dette plass på få bilder. Merk at det som er sort/lilla er gjennomsiktig i spillet, og at det dynamisk endrer visse farger (slik som bakgrunnsfargen på enhetene) etter behov. Her er terreng-grafikken og de ulike enhetene, samt litt grensesnitt-grafikk:

Slik er altså skjermbildet under spillingen:

Underveis i spillet får du ved jevne mellomrom bygge slottet ditt. Her kan du velge mellom tre ulike stilarter. Kombinert står de ulike slotssegmentene for en overraskende stor porsjon av spillets grafikk:

Hva skjer når du slipper en atombombe? Dette:

Bakgrunnsgrafikken i spillets introsekvens:

Og grafikken i den lengre introen som spilles mens verden genereres. Merk at disse inneholder små animerte elementer basert på fargebytting (lynet i det ene bildet skrus for eksempel av og på):

Her kan du se introene i bevegelse:

Skjermbildene for tap og seier:

Når du avslutter, får du opp en reklame:

Diverse:

Det var det! Nå har vi faktisk vært gjennom så godt som all grafikken spillet bruker. Ikke så voldsomt mye, når en tenker etter – det er ikke kvantiteten som teller når det kommer til denne typen spill, i alle fall.

En kommentar om “Bak kulissene i Sid Meier’s Civilization”

  1. Jeg spilte dette natt og dag for bokstavelig par år og var aldri kjedelig.

    Og Colonization og Pirates!

    Sid Meier ass.

    Skikkelig klassiker, nå fikk jeg kjempelyst å prøve å kjøpe original CD (hvis den finnes da, jeg fikk spillet fra lokal spillpirat på 1 x 1.2MB 5.25″ Floppy disk hvis jeg husker det riktig :P).

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.