Nå arbeider en gjeng utviklere med en nyversjon.
Waxworks er et førstepersons grøsserspill fra utviklerne som senere kom til å skape den mer kjente Simon the Sorcerer-serien. Spillet hentet inspirasjon fra både rollespill og eventyrspill, og sydde det hele sammen i en svært blodig og guffen pakke. Handlingen foregikk i fire ulike tidsepoker, der du måtte finne ut hvordan du skulle overvinne en forbannelse som har plaget familien din i generasjoner.
Nyversjon på Kickstarter
Nå jobber et studio som heter Went2Play med en nyversjon av Waxworks. Det nye spillet vil ikke være noen direkte modernisering av originalen, men vil i stedet ta det grunnleggende konseptet og bygge videre på dette. Utviklerne har for eksempel droppet det tradisjonelle, rutebaserte navigasjonssystemet til fordel for fri bevegelse som i vanlige førstepersons actionspill.
Som i originalen loves vi en kombinasjon av gåter og kamp, der du jobber deg gjennom labyrintaktige miljøer på jakt etter tingene du trenger for å heve forbannelsen. Underveis må du regne med å plukke med deg en rekke ulike gjenstander, og noen kan også kombineres for å skape nye og potensielt mer nyttige objekter.
Kamp blir tilsynelatende mer actionpreget i nyutgaven, men som i originalen vil ikke kamp være noe som preger alle nivåene.
Utviklerne forsøker nå å skaffe budsjett for nyversjonen via folkefinansiering på Kickstarter. Kampanjen har ikke tatt helt av enda, og målet på 80 000 dollar er kanskje litt vel optimistisk. Om alt går etter planen skal det endelige spillet slippes i juli (skjønt som vanlig med Kickstarter-datoer, er det nok lurt å ta denne med en klype salt).
Her er Kickstarter-videoen:
Originalutviklerne er ikke direkte involvert i utviklingen, men her er en video fra Horrorsoft-veteran Mike Woodroffe: