Fra tyske Daedalic Entertainment, som er mest kjent for sine pek-og-klikk-eventyr.
Første april er fortsatt en god håndfull dager unna, så selv om dagens annonsering av The Lord of the Rings – Gollum høres veldig merkelig ut, får vi bare satse på at den er sann.
Det nye spillet kommer fra tyske Daedalic Entertainment, et selskap jeg egentlig ikke ville forbundet med en så stor lisens (de gjorde riktignok en god jobb med The Pillars of the Earth), og skal etter planen lanseres for «alt av relevante plattformer» i 2021.
Vi vet lite om spillet
Så voldsomt mange detaljer har vi ikke fått, annet enn at sniking vil være en av «to-tre spillmekanismer» utvikleren føler er relevante for et spill om Gollum, og at de tror de kan gjenspeile Gollums delte personlighet med spillet. Handlingen vil finne sted i samme tidsområde som bøkene, men også fortelle hva som skjedde med ham mellom hans ulike opptredener i bøkene.
Spillet skal kjøre på Unreal-motoren, men utvikleren ønsker ikke å bruke fotorealistisk grafikk. I stedet vil de lage noe med «klar og tydelig» grafikk som folk fortsatt kan se om 30 år og si at det ser pent ut. Selv trekker de frem sitt eget The Pillars of the Earth som et eksempel på et spill med en slik «tidløs» grafikkstil.
The Lord of the Rings – Gollum blir, hvis alt går etter planen, det første av flere spill satt til The Lord of the Rings-universet som Daedalic skal lage.
Det blir fascinerende å følge med på dette prosjektet – med Chains of Satinav og Memoria har Daedalic laget det som i mine øyne er noen av de senere årenes beste eventyrspill, og som utgiver har de for eksempel markert seg med kritikerroste Shadow Tactics. Jeg liker, som nevnt, også The Pillars of the Earth veldig godt.
Toppbilde: CC BY-SA 4.0
,