Electronic Arts har annonsert et historiedrevet actionspill uten flerspiller eller mikrotransaksjoner (dette er ikke en forsinket aprilspøk).
Gigantutgiveren Electronic Arts er kjent for å satse hardt på «spill som tjenester»-modellen, der tankegangen er at man via flerspiller og kontinuerlige drypp med nytt innhold skal låse publikum til enkeltspill over lange perioder, samtidig som man tjener penger på mikrotransaksjoner.
Derfor er det litt overraskende at de nå har annonsert en storproduksjon som ikke passer inn i denne modellen i det hele tatt. Det nye spillet heter Star Wars – Jedi: Fallen Order, og er et historiedrevet tredjepersons actionspill satt til Star Wars-universet (well, duh!), utviklet av Respawn Entertainment.
En mørk tid i Star Wars-universet
Du kan litt få mer informasjon om spillet på det offisielle nettstedet, og også ta en titt på traileren under (som ikke inneholder noe gameplay-video). Kort sagt foregår det i en tid der Jedi-ordenen er oppløst og Imperiet tilsynelatende har full kontroll, der du spiller en ung mann med Jedi-krefter som tvinges til å avsløre egenskapene dine og dermed blir jaget gjennom universet.
Spillet ser ut til å fokusere på action, og du vil blant annet få tilgang til den ikoniske lyssabelen som et av våpnene dine. Star Wars – Jedi: Fallen Order skal lanseres på Xbox One, PlayStation 4 og PC (via Origin), den 15. november.
Det jeg finner mest interessant med denne annonseringen er at Electronic Arts allerede har vært bastante på at spillet ikke kommer til å få verken «loot boxes» eller andre mikrotransaksjoner, og at de ikke vil legge slike ting til i fremtiden heller.
Definitivt gode nyheter, skjønt det er jo fascinerende (og smått absurd) at et selskap i praksis legger «følger ikke vår vanlige forretningsmodell» inn som et skrytepunkt når de annonserer et nytt spill. Det blir spennende å se om dette bare er et blaff, kanskje som et slags svar på all kritikken de har fått i det siste, eller om de vil satse mer på slike spill i fremtiden (konkurrentene i Activision er nok fornøyd med sin investering i det like mikrotransaksjonløse Sekiro, som solgte over to millioner kopier på ti dager).
Her er uansett traileren:
Litt rart å plutselig oppleve at man gleder seg til et Electronic Arts-spill. Det er en stund siden sist, nå.