Bygg ditt eget industrielle imperium, og sørg for effektiv transport av produktene.
Første gangen Rise of Industry dukket opp på radaren min var i 2017, og allerede da så det veldig spennende ut. Nå har spillet vært cirka ett år i «early access», og i går ble den ferdige versjonen lansert. Brukernes tilbakemeldinger ser så langt svært positive ut.
Tycoon-spill med nye ideer
Rise of Industry hopper rett inn i den gode, gamle «tycoon»-sjangeren. Moroa starter tidlig på nittenhundretallet, der du må starte å bygge opp et industrielt imperium i en dynamisk verden. Her må du ikke bare sette opp intrikate produksjonskjeder, men du må også sikre at materialer og varer transporteres effektivt rundt om på kartet.
Det minner med andre ord mye om det vanedannende Industry Giant, som igjen kan beskrives som Transport Tycoon pluss Capitalism = gøy. Men Rise of Industry har noen egne elementer klassikerne ikke hadde, slik som at du må ta hensyn til forurensning, og at dette blant annet påvirker ryktet ditt (og hvor lett det er å få kontrakter).
Så hvis du putter massevis av forurensende fabrikker midt i et boligområde, må du antakeligvis bruke mye penger på PR for å sikre at det ikke blir trøbbel med det lokale bystyret.
Totalt skal det være over 100 produkter som kan lages og selges, med omfattende produksjonskjeder. Men du trenger ikke nødvendigvis å være involvert i hele prosessen selv, det er mulig å spesialisere seg på for eksempel utvinning av råmaterialer for salg til datastyrte spillere.
Spillet er ute på (i alle fall) Steam og GOG. Her er en trailer: