Trykk Space for Jason?
I dag er nok Quantic Dream spillthriller Heavy Rain best husket for ropesekvensen i kjøpesenteret, men da det kom var det faktisk litt av en spillopplevelse. Måten det integrerte historiefortelling i selve spillmekanismene var på det tidspunktet ganske unik, og det hadde i tillegg et produksjonsbudsjett og en regi som de fleste andre historiedrevne spill bare kunne drømme om.
Funker det like godt i dag?
Om spillet fra 2010 har tålt tidens tann spesielt godt, er jeg usikker på. Ikke bare har Quantic Dream selv forbedret modellen i senere utgivelser, men utviklere som Telltale Games og dontnod har gitt oss sine egne løsninger på de samme problemene Heavy Rain prøvde å takle. Jeg er litt redd for at Heavy Rains mer frustrerende elementer blir ekstra åpenbare nå som andre spill har gjort ting bedre.
Nå har Heavy Rain uansett tatt hoppet over til PC, spesifikt Epics mye omtalte spillbutikk, så da kan du jo finne ut om det fortsatt holder mål. PC-versjonen byr på bredskjerm-støtte og 4K-oppløsning, samt 60 bilder per sekund, men ellers ser det ut som den i stor grad er samme spill som PlayStation 3-eierne fikk kose seg med for snart ti år siden.
For eventuelt nye spillere, kan jeg forklare at Heavy Rain følger fire separate hovedpersoner. De har hver sin individuelle historie, men alle jakter tilsynelatende på samme person – en seriemorder som kidnapper og dreper unge gutter.
Det skilter med et kontrollsystem som lar handlingen gli sømløst fra rolige gjøremål til heseblesende actionsekvenser, og flere situasjoner der valgene du tar får varige konsekvenser for resten av handlingen. Du kan lese min anmeldelse på Gamer.no for mer informasjon. Ta også en titt på denne PC-traileren:
Snart kommer også Quantic Dream-spillene Beyond: Two Souls og Detroit: Become Human til PC.