Spitfire for Fairchild Channel F hadde et påskeegg to år før Atari-spillet Adventure dukket opp.
I populærkulturen er det først og fremst Atari-spillet Adventure fra 1979 man tenker på når man hører ordet «påskeegg» i spillsammenheng. Her kunne man gjennom en komplisert serie handlinger komme inn i et hemmelig rom, der det rett og slett sto «Created by Warren Robinett».
Adventure var ikke først
Det har lenge vært klart at Adventure ikke var først ute med sitt påskeegg. Så tidlig som i 2004 fant man et lignende påskeegg i Fairchild Channel F-spillet Video Whizball fra 1978, og i 2017 kunne Xbox-legende Ed Fries fortelle at han hadde funnet et påskeegg i arkadespillet Starship 1 fra 1977.
Nå har det dukket opp en ny kandidat, i form av nok et spill for Fairchild Channel F. Dette spillet heter Spitfire, og kom også i 1977. For å nå dette påskeegget, må man trykke inn en tallkode på hele 48 tall, og resultatet er at spillet i et kort øyeblikk viser teksten «Done by Michael K. Glass» på skjermen.
Spitfire var et luftkampspill der to spillere kunne møtes til dyst på skjermen. Spillet hadde også en datamotstander man kunne bryne seg på; Fairchild Channel F var den første hjemmekonsollen med en hovedprosessor (noe Atari 2600 ikke hadde), så slikt var mulig å få til på denne konsollen. Versjonen for Fairchild Channel F var basert på et arkadespill fra året før.
Påskeegget ble oppdaget da en kar som kaller seg RT-55J tok en nærmere titt på spillets kode.
Først eller ikke?
Nøyaktig når konsollutgaven av Spitfire kom i salg vet man ikke, men ifølge en annonse publisert den 15. april 1977 var det tilgjengelig for salg. Det betyr at spillet kom ut før arkadespillet Starship 1, og er dermed det tidligste kjente påskeegget i et videospill per nå.
Atari 2600 ble først lansert i september samme år, og Spitfire var kun den fjerde utgivelsen for Fairchild Channel F, så det er relativt gode sjanser for at dette spillet dermed var det første konsollspillet med et påskeegg. Men om det finnes enda eldre arkadespill som fortsatt tviholder på hemmelighetene sine er et annet spørsmål.
Spillskaper Michael K. Glass døde dessverre i 2005, så det er umulig å få hans versjon av historien. Sønnen har imidlertid oppdaget tråden, og prøver å finne informasjon om farens karriere som spillutvikler (som han selv vet veldig lite om).
Spillskaperne ble ikke kreditert
På syttitallet var det svært uvanlig at skaperne av konsollspill ble kreditert for arbeidet deres, og i stedet var det selskapet de jobbet for som tok all æren. Derfor er det kanskje ikke så rart at de fleste slike påskeegg rett og slett bare skriver ut spillskaperens navn.
Det hører forøvrig med til historien at dataspillet Colossal Cave Adventure fra 1976, også hadde skjulte hemmeligheter som kan defineres som påskeegg. Dette gjelder helt sikkert også en rekke andre eldre spill for stormaskiner og slikt, slik som de mange spillene som dukket opp for systemer som PLATO. Skjønt ingen av disse var kommersielle.
Her kan du uansett se hvordan Spitfire tar seg ut i aksjon:
Og her er selve påskeegget:
Toppbildet er basert på bildemateriale fra Mobygames.