Ta en titt på denne presentasjonen av oppfølgeren til eventyrspillklassikeren Beneath a Steel Sky.
Da Beyond a Steel Sky ble annonsert på et Apple-event i mars, fikk vi ikke så voldsomt mye med informasjon om selve spillet. Siden da har også utviklerne i Revolution Software vært ganske stille om prosjektet, men i forbindelse med Gamescom har de nå begynt å snakke om det (i tillegg til å lansere en ny trailer).
Beyond a Steel Sky er altså oppfølgeren til nitittallsklassikeren Beneath a Steel Sky. Der originalen var et pek-og-klikk-eventyr med 2D-grafikk, er dette et tredjepersons spill satt til tredimensjonale miljøer. Men Revolution-sjef Charles Cecil understreker at spillet er trygt plantet i eventyrspillsjangeren, og videoen du kan se under tyder også på dette.
Han snakker også mye om Virtual Theatre, et system som skal sikre at både bifigurer og andre intelligente vesener i spillets verden skal oppføre seg på en dynamisk måte og ha sine egne motivasjoner og rutiner. Dette er faktisk ikke nytt; selskapets første spill, Lure of the Temptress fra 1990, hadde også en svært dynamisk verden bygd på dette systemet.
Samme hovedperson
Som i det første spillet følger vi Robert Foster, en mekaniker som vokste opp i en postapokalyptisk ødemark, men ble kidnappet og tatt med til den enorme byen Union City. I Beneath a Steel Sky klarte han å rømme fra de som bortførte ham, og sammen med roboten Joey måtte han pusle seg gjennom byen for å finne ut hvorfor han var en jaget mann i utgangspunktet.
Jeg skal ikke røpe hvordan det hele endte, men oppfølgeren bygger altså videre på spillets avslutning, og lar oss blant annet få utforske konsekvensene av et samfunn ledet av en kunstig intelligens, samt systemer for sosial kreditt slik Kina har gått langt i å innføre.
Spillet kommer til Apple Arcade, samt PC og konsoll (spesifikke plattformer har vi ikke fått). Her er en trailer, etterfulgt av en større presentasjon der Charles Cecil forteller om prosjektet (alt dette kommer via IGN):