Grav gruver og unngå å bli knust av steiner i denne klassikeren fra åttitallet.
Gode, gamle spill er en regelmessig serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien. I dagens artikkel er det en kjent og kjær åttitallsklassiker vi skal se på.
- Navn: Boulder Dash
- Utvikler: Peter Liepa og Chris Gray
- Utgiver: First Star Software
- Første utgivelsesår: 1984
- Originale plattformer: Atari 8-bit (kom raskt til Commodore 64 og en bråte andre plattformer)
Boulder Dash er en klassiker de fleste har hørt om, og jeg vil tippe at en god porsjon av Spillhistories faste lesere også har spilt det. Spillet har også fått en rekke oppfølgere og kloner, og har dessuten vært en viktig inspirasjonskilde for andre klassikere.
Grav og bli rik
I Boulder Dash spiller du Rockford, som må navigere seg gjennom en serie nivåer for å plukke opp diamantene han finner der. Handlingen sees fra siden, og nivåene er i utgangspunktet fulle av jord som Rockford må grave seg gjennom. I tillegg er det som oftest spredd masse steiner strategisk rundt omkring, og når det oppstår tomrom under disse (for eksempel ved at Rockford graver en tunnel der), vil de falle ned. En stein vil også falle hvis den ligger oppå en annen stein, og det er tomt både ved siden av denne og steinen den ligger oppå.
Steiner kan også dyttes, så lenge det ikke ligger noe i veien (hvis to eller flere steiner ligger ved siden av hverandre, kan de ikke dyttes). Spillets fysikk gjelder forøvrig også for diamantene, som også er vonde å få i hodet.
Disse systemene betyr at du må være forsiktig med hvor du graver, for det er lett å utløse steinras, og hvis du får en stein i hodet er du død. Derfor må du grave strategisk, for å unngå å havne i situasjoner der du enten knuses av en stein, låser deg inne eller låser inne diamanter som du trenger for å åpne nivåets utgang.
Fiender og slim
Men Boulder Dash har også andre elementer som du stifter bekjentskap med etter hvert. Disse inkluderer fiender som patruljerer åpne områder, og elsker å følge etter deg i tunnelene du har laget. Noen av disse vil eksplodere og bli til ni diamanter om du klarer å drepe dem ved å få steiner til å falle på dem, og i flere brett er det faktisk nødvendig å gjøre dette for å få nok diamanter til å låse opp utgangen. Andre utfordringer inkluderer slim som gradvis vokser, og magiske vegger som forvandler fallene steiner til diamanter.
Boulder Dash er et veldig enkelt spill å sette seg ned med, men det er slett ikke lett, og for å lykkes må du ikke bare ha kjappe reflekser men også kunne tenke fremover – ofte under tidspress, da hvert brett har en tikkende klokke som du må forholde deg til. Det tar ikke lang tid før selv en liten feil er nok til å fjerne alle vinnermuligheter. Til gjengjeld er spillets regler klare og tydelige, kontrollene solide og nivåene rettferdig designet, så du føler alltid at feilen var din egen. Dette gjør det fristende å prøve på nytt og på nytt, helt til man overvinner utfordringene. Spillet skviser dessuten overraskende mye variasjon inn i de 16 nivåene sine (pluss fire distinkte bonusnivåer).
Boulder Dash kan ikke imponere med verken grafikk eller lyd, men det er et smart, utfordrende og overraskende vanedannende action-/hjernetrimspill som fortsatt er moro å spille i sin originale 8-bits-form.