Forgjengeren var glimrende.
Unity of Command 2 er et spill jeg gleder meg til. Forgjengeren likte jeg nemlig veldig godt, og oppfølgeren ser ut til å være bedre på de aller fleste måter (ikke minst grafisk – jeg er svært begeistret for den visuelle stilen utviklerne har gått).
Taktikk under andre verdenskrig
Om du ikke har kjennskap til serien fra før, har du sikkert sett av bildet i toppen at det er snakk om et taktikk-/strategispill her, og du har nok også korrekt gjettet at vi skal tilbake til den andre verdenskrigen. Spillet byr på en dynamisk kampanje der du får ta kontroll over styrkene til de vestlige allierte.
Krigens utvikling vil avhenge av hvordan du gjør det, og mange av spillets slag er «hva om»-scenarier som ikke bygger på virkeligheten (hva om de vestlige allierte nådde Berlin før sovjeterne, for eksempel).
Som i originalen må du hele tiden tenke på å sikre at enhetene dine er innenfor forsyningslinjene, samtidig som du prøver å kutte fiendens forsyninger før de når frem. Nye elementer denne gangen inkluderer «fog of war» og muligheten til å få informasjon om nye deler av spillbrettet ved å for eksempel ta fiendesoldater til fange.
Kroatiske 2×2 Games vil ikke ut med noen eksakt lanseringsdato for Unity of Command 2 enda, men i den siste utviklerdagboken røper de at spillet etter planen skal slippes i november. Der søker de også etter testere, så hvis du har lyst til å ta en titt på spillet før lansering (og har tid til å faktisk hjelpe med tilbakemeldinger og slikt), så kan du jo ta en titt.