Steam-lotteriet: Hacker Evolution

Jeg ber et nettsted plukke tilfeldige spill fra Steam-katalogen min, som jeg skal spille i én time.

Jeg har en absurd mengde spill på Steam, og majoriteten av disse har jeg faktisk aldri spilt. Nå har jeg imidlertid tatt grep for å i alle fall få spilt noen av de uspilte titlene i biblioteket mitt. I denne serien får jeg et nettsted som heter Random Steam Game Picker til å velge et tilfeldig Steam-spill fra profilen min. Så skal jeg spille det i én time (såfremt jeg får det til å fungere), og når timen er omme skal jeg bedømme spillet utfra ett enkelt spørsmål: Kommer jeg til å fortsette å spille dette spillet?

Hacker Evolution kan godt være det bruneste spillet i Steam-samlingen min.

Hacker Evolution

Denne gangen trakk Steam Game Picker først ut Recettear, en japansk kombinasjon av forretningssimulator og rollespill som fikk mye positiv omtale for en håndfull år siden. Men da jeg skulle gå inn på Steam for å laste det ned, viste det seg at jeg hadde spilt det i 65 minutter allerede, i november 2010. Såpass god hukommelse har jeg, altså.

Det andre forsøket resulterte i Hacker Evolution fra 2007. Artig nok havnet dette spillet på kontoen omtrent samtidig som Recettear – det ble kjøpt den 29. desember 2010, som en del av en samling som het Indie Story Pack. Garantert i forbindelse med et julesalg på Steam.

Hackerspill er en spillsjanger som alltid har fascinert meg, men som jeg ikke har veldig mye erfaring med. Jeg prøvde meg på Hacker og Hacker II på Commodore 64, men kom aldri noen vei med noen av dem (dette er forøvrig spill jeg definitivt har lyst til å ta en ny titt på). Neste gang jeg var innom sjangeren var det med Uplink, debutspillet fra britiske Introversion, som jeg faktisk har i fysisk boks. Det spillet likte jeg veldig godt, skjønt det er så lenge siden jeg spilte det at jeg faktisk knapt husker noe som helst (jeg har jo allerede nevnt at hukommelsen begynner å slite).

Det er ikke like uforståelig som det sikkert ser ut.

Hacker Evolution er et spill jeg har hatt lyst til å prøve flere ganger i årenes løp, men det har aldri blitt noe av. Men jeg må jo samtidig innrømme at det er veldig lenge siden sist gang jeg tenkte på det nå. Ikke bare det, men jeg ser det har fått en nyversjon i år, noe som gjør det litt småirriterende å skulle sette seg ned med originalen i stedet. Men jeg får behandle den som en demo – hvis jeg virkelig liker Hacker Evolution, kjøper jeg nyversjonen for de 20,50 kronene utvikler exosyphen studios skal ha for den.

Fortidsfremtiden

Hacker Evolution finner sted i 2015, som selvsagt var flere år inn i fremtiden da spillet først kom ut. Du spiller en pensjonert sikkerhetsekspert som plutselig har fått et oppdrag fra din tidligere arbeidsgiver, nemlig å finne ut hvem som har brutt seg inn i serveren til børsen i New York, og krasjet verdens aksjemarked. Det høres egentlig ut som en jobb man logisk sett burde overlate til en stor organisasjon og ikke en enkelt, avdanket hacker, men det er vel bare å takke for tilliten.

Spillet er tekstbasert, og starter med en ganske enkel øvingsdel der du stifter bekjentskap med de viktigste kommandoene og hvordan disse brukes. Så starter første oppdrag, og støttehjulene fjernes. Hert må du først identifisere hvor angrepet på aksjemarkedet kom fra, og så finne ut hvilken bruker som var pålogget denne serveren i det aktuelle tidspunktet. Deretter må profilen hans (eller hennes – ingen spoilere her!) lastes ned, og sendes til arbeidsgiverne dine.

For å unngå å bli sporet opp, må jeg koble meg til via andre tilgjengelige servere.

Kort sagt gjør du disse tingene ved å koble deg opp mot ulike servere, og finne og undersøke filer der. De fleste serverne er beskyttet, og du må cracke dem eller dekryptere passordsystemet for å få tilgang. Dette tar tid, og mens du holder på vil forsvarssystemene begynne å spore deg opp. For å få mer tid på deg, kan du koble deg opp via andre servere – men dette krever naturlig nok at du har kjennskap til noen slike i utgangspunktet, og det har merkelig nok ikke «eksperten» vår når spillet starter. Dessuten kan hver server kun brukes på denne måten tre ganger.

Det positive med spillet er at når man lykkes, og gradvis finner ny informasjon og nye koblinger, føles det veldig tilfredsstillende. Realismen er det helt sikkert så som så med, og jeg vil jo påpeke at de mystiske skurkene virker veldig amatørmessige så langt, men spillstrukturen appellerer definitivt til detektiven i meg – den som elsker å tråle gjennom digitaliserte kirkebøker på jakt etter forfedre eller syntes det er gøy å analysere BASIC-listinger for å finne ut hvordan oldtidsspill fungerer.

Veldig låst

Men jeg føler samtidig at Hacker Evolution er litt vel lukket og lineært. I alle fall i starten. Det å koble seg på en ny server føles ikke som noen stor greie, for innholdet der er så begrenset. Typisk finner du kun den ene fila du trenger for å komme videre, og det virker jo ikke spesielt troverdig. Så langt virker det heller ikke som om det er flere veier til målet.

Det blir ikke noe mer Hacker Evolution på meg, men nå har jeg i alle fall fått fjernet et nytt spill fra backloggen.

I tillegg kommer dette med at man må koble seg på via (helst flere) andre servere når man skal prøve å cracke ting – om du eksperimenterer eller feiler litt for mye, vil du raskt bruke opp disse mulighetene siden de er så begrensede, og da kan du ikke fortsette ettersom du ikke har sjans til å fullføre jobben før sikkerhetssystemet slår inn. Da må du bare starte på nytt.

Så jeg føler vel egentlig ikke at Hacker Evolution er helt vellykket. Det er mulig det åpner seg opp etter hvert, men i løpet av den første timen har det ikke klart å selge illusjonen av å bryte seg inn i skjulte datasystemer, og den rigide strukturen har gjort at jeg har vært nødt til å begynne på nytt flere ganger, noe som bare har vært frustrerende. Jeg ser potensialet her, og jeg mistenker at senere spill i serien er bedre, men dette spillet har jeg altså ikke så voldsomt sansen for.

Med andre ord: Jeg kommer ikke til å fortsette å spille Hacker Evolution nå som timen er over (og jeg sparer også mine 20,50 kroner!), men jeg ble litt inspirert. Det er ikke helt umulig at jeg for eksempel prøver meg på Uplink igjen, eller ser om jeg endelig kan knekke Hacker og Hacker II fra Activision.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.