Spillet kom før det fantes noe som het sanntidsstrategi, og utvikleren skulle senere bli en av de kreative sjefene bak Total War-serien.
Jeg skal innrømme at jeg aldri har hørt om 1989-spillet Final Frontier før, og det å finne anmeldelser av spillet var heller ikke så voldsomt lett. Det virker imidlertid interessant nok til at det fortjener å nevnes nå som det har blitt relansert på Steam.
Final Frontier ble opprinnelig beskrevet som et futuristisk sjakk-aktig taktikkspill som ble spilt i sanntid, der man kunne designe sine egne kampenheter. I dag ville vi antakeligvis puttet det i sanntidsstrategisjangeren, men denne fantes ikke da Final Frontier kom ut.
Utvikleren ble viktig i industrien
Spillet ble designet av Mike Simpson, som på dette tidspunktet kun hadde rollespillet Swords & Sorcery på rullebladet. Senere skulle han bli en av toppene i Creative Assembly, studioet som står bak Total War-serien, og har vært alt fra prosjektleder på Shogun: Total War til kreativ direktør på Total War: Warhammer II.
Hvorvidt Final Frontier har så voldsomt mye til felles med Total War-serien vet jeg ikke, men det blir i alle fall ikke mindre interessant som en spillhistorisk artefakt når man tar Simspons senere karriere i betraktning. Her er en video fra spillet:
Funfact: Spillet ble skrevet i Northwest C, som ble skapt av Walter Bright. Han sto i sin tid også for klassiske Empire: Wargame of the Century, den viktigste inspirasjonskilden for Sid Meier’s Civilization.