Nyversjonen av det første Half-Life-spillet selges med Valves velsignelse.
Black Mesa har vært under utvikling siden 2006(!), og begynte som et rent fritidsprosjekt hos en gjeng Half-Life-tilhengere. Målet deres var intet mindre enn å lage en fullstendig nyversjon av Half-Life i Source-motoren, og nå er de omsider på vei til å krysse målstreken. Underveis har de til og med fått Valves velsignelse slik at Black Mesa kan selges som et kommersielt, frittstående produkt.
![Folkens, er alt okay?](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2020/02/black-mesa.jpg?resize=400%2C225&ssl=1)
Den ferdige versjonen av Black Mesa skal slippes den 5. mars, altså neste uke. Som du kanskje har fått med deg er spillet allerede tilgjengelig i «early access», og brukernes tilbakemeldinger er nesten utelukkende positive.
Tilbake til Black Mesa
Spillets enspillerdel tar for seg hele den originale Half-Life-kampanjen, med forbedret grafikk og et nytt lydspor. Den kunstige intelligensen skal også ha fått en overhaling, og teamet har dessuten gjort til dels store justeringer på de kontroversielle Xen-nivåene. Den første delen av spillet er trofast mot originalen. Flerspiller er også med, med ti kart fra originalspillet.
Half-Life trenger vel ikke den helt store introduksjonen – du spiller vitenskapsmannen Gordon Freeman som ankommer forskningslaboratoriet Black Mesa akkurat i tide til å oppleve at et eksperiment går galt, og plagsomme vesener fra en annen dimensjon begynner å skape krøll. Freeman må så prøve å redde verden, noe han åpenbart ikke klarer, ettersom Half-Life 2 finnes.