Sånn i tilfelle du ikke har det fra før.
Det begynner å bli en god del år siden britiske Revolution Software kuttet prislappen på nittitallseventyret Beneath a Steel Sky til kroner null, og hvis du liker klassiske pek-og-klikk-spill er vel sjansene rimelig små for at du ikke har lastet det ned allerede, enten det er fra ScummVM-siden eller for eksempel GOG.
Nå også på Steam
Nå har du i alle fall fått enda et alternativ, ettersom spillet har blitt sluppet på Steam. Det koster fortsatt ingenting, og så vidt jeg kan se har ikke Steam-versjonen fått noen nyheter heller. Men spillet vil vel neppe trekke ned gjennomsnittskvaliteten i Steam-biblioteket ditt, så hvorfor ikke? Om ikke annet er det jo en god unnskyldning til å ta en ny runde.
Revolution Software har sikkert lagt spillet ut på Steam som en del av markedsføringen av oppfølgeren, Beyond a Steel Sky. Den ser generelt ut til å ha fått gode skussmål fra spillerne, men selv har jeg akkurat kommet hjem fra en rimelig spillfri ferie, så jeg har ikke fått testet det. Hvis du har noen meninger om Beyond a Steel Sky er det kult om du gir lyd fra deg i kommentarene.
Her kan du lese mer om Beneath a Steel Sky.
Beyond A Steel Sky er godsaker for gamle Beneath A Steel Sky fans. Jeg spiller det akkurat nå. Det har dessverre noen bugs enda så det kan lønne seg å vente en patch eller to kanskje. De fleste spiller det problemfritt, men jeg gikk på en bug selv som heldigvis var tidlig i spillet men gjorde at jeg måtte starte på nytt.
Disse eventyrspilla har blitt forenklet en god del siden de gamle pek-og-klikk dagene. Nå klikker man på et hotspot og får svært få alternativer opp, og ofte ikke tilgang til inventoryet med mindre det er meningen det skal brukes. Det gjør at man slipper uendelige repetisjoner av «det funker ikke» men det gjør det jo en del enklere å finne den rette løsningen også.
Kvaliteten på oppgavene varierer. De er ganske logiske alle sammen, og noen er ganske finurlige. Mens andre er så opplagt og uinspirert at man nesten ikke kan kalle det en oppgave engang. Særlig i ett rom var det tre ting man må åpne eller få tilgang til og løsningen på alle tre var bare å bruke brekkjernet som man har med fra starten av spillet (må riktignok gjøre noe annet aller først).
Men jeg tror at om man har likt de senere Revolution-spilla så liker man dette og. Man trenger nok ikke å ha spilt originalen, men går jo glipp av litt referanser isåfall. Fans av originalen setter nok pris på det her også. Selv om det er nyere og i 3D så føles det som samme verden, Dave Gibbons er fortsatt Art Director og det er fortsatt skrevet av Charles Cecil som skrev originalen.
Jeg har kjøpt det, men ikke spilt det enda, siden Creaks kom ut omtrent samtidig, og jeg hadde litt større tro på det, så jeg må spille det ferdig først. Creaks er forøvrig et bra spill. (Som vanlig fra Amanita.) Men i motsetning til tidligere spill så er dette en ren puzzleplattformer. Ikke så mye fokus på plattformingen da.
Spiller spillet nå. Begynner vel å nærme meg slutten. Overaskende bra, faktisk! Trodde det kom til å bli mer et Telltale-spill, men her er det flust av gåter. Flesteparten av dem ganske logiske også. Flesteparten av dem involverer en hacking-mekanisme, men det gjør egentlig ingenting, for det er ingenting som er mer frustrerende enn pixel hunting i 3D, og det gjør at gåtene kan holde ok vanskelighetsgrad, uten å være frustrerende, siden man aldri lurer på om man mangler en inventory-ting. Å måtte backtracke i 3D er noe av det verste jeg vet. Historien er heller ikke verst, og produksjonsverdiene relativt høye til å være et eventyrspill i dag. Solid spill! Om man har et forhold til eneren er det en no brainer å spille dette.
PS: Det at man bruker brekkjernet en del er nok mer en hyllest til eneren enn nødvendigvis slapt gåtedesign.