Gode, gamle spill: Pitfall!

Det er en jungel der ute, og heldigvis er den full av skatter.

Gode, gamle spill er en serie med kortere tekster om klassikere og andre godbiter fra spillhistorien.

  • Navn: Pitfall!
  • Utvikler: Activision (David Crane)
  • Utgiver: Activision
  • Første utgivelsesår: 1982
  • Originale plattformer: Atari 2600 (kom senere til bl.a. Intellivision, Colecovision og Commodore 64)

I Norge forbindes nok Pitfall! først og fremst med Commodore 64, siden det hadde en mystisk evne til å snike seg inn i det meste av spillsamlinger via Turbotape-kassetter eller gamle disketter med hjemmelagde etiketter, fulle av piratspill. Men det stammer egentlig fra Atari 2600, der det var det bestselgende spillet i USA i 1982. Muligens på grunn av denne reklamen, der vi blant annet får se en entusiastisk Jack Black skryte av spillet:

I Pitfall! spiller du Indiana Jones-klonen Pitfall Harry. I god, gammel åttitallsstil har han funnet veien til en uutforsket jungel full av skatter, og nå må han få fatt i dem alle. Av ukjente grunner har han imidlertid bare 20 minutter på seg, så det er litt som disse konkurransene der heldige vinnere får begrenset tid til å plukke med seg så mye varer de vil fra en eller annen butikk. Bare med mer krokodiller og kvikksand.

Pitfall på Atari 2600.
Pitfall på Atari 2600.

Mange utfordringer

Jungelen består av en lang serie skjermer, sett fra siden, hver med sine egne utfordringer. Noen kan ha tønner som ruller fra den ene siden til den andre, og må hoppes over. Andre kan ha hull eller vanndammer man må prøve å krysse på ulikt vis. Ofte akkompagneres de av svingende lianer, som man kan gripe tak i med et veltimet hopp. Andre ganger er vannet fullt av  krokodiller som som kan hoppes på så lenge de har munnen lukket (akkurat slik som i virkeligheten).

Noen farer koster det bare poeng å treffe, andre koster deg liv (du har tre).

Ofte kan du forøvrig unngå farene med å benytte deg av en hule under bakken, men da risikerer du å havne i blindveier. Skal du finne alle skattene innen tidsfristen går ut er det lurt å unngå slike. Perfekt score er 114 000 poeng – en hellig gral for mange Pitfall!-spillere.

Imponerende for plattformen

Her er vi på Commodore 64.
Her er vi på Commodore 64.

Som et Atari 2600-spill er Pitfall! svært imponerende. Pitfall Harry løper «realistisk» på skjermen med glatte og jevne animasjoner, spillet har hele 256 separate skjermer og de animerte lianene kan være nesten hypnotiserende å se på. Versjoner for mer avanserte plattformer – som Intellivision og Commodore 64 – fikk imidlertid kritikk for å ikke godt nok utnytte seg av egenskapene deres.

Så hvis du noensinne har klaget over billige PC-versjoner av konsollspill, skal du vite det slett ikke er noen ny ting.

Pitfall! er et sjarmerende spill, takket være fargerik grafikk og enkle, men velfungerende spillmekanismer. Hvor gøy det er å spille over lengre perioder er selvsagt et annet spørsmål, for hvis du ikke blir hektet av tanken på å få en perfekt score tar det nok ikke lang tid før det begynner å oppleves litt ensformig. Hvis du er interessert i spillhistorie er det et spill du bør teste, men jeg tør altså ikke garantere at du blir hektet.

Pitfall har blitt relansert noen ganger, blant annet for Microsoft Game Room, men per nå er det kun tilgjengelig på Android (og den versjonen har ikke blitt kjempegodt mottatt).

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.