The Secret of Monkey Island er 30 år i disse dager

Et av tidenes beste eventyrspill feirer jubileum.

The Secret of Monkey Island er et av tidenes viktigste eventyrspill. I dag tar vi det for gitt at et eventyrspill ikke skal låse deg i situasjoner der du ikke kan vinne, og at du ikke skal behøve å lagre før du prøver noe nytt av frykt for at ett eller annet uforutsett går galt og du sendes til en «game over»-skjerm.

Monkey Island.
Monkey Island.

Men før Monkey Island dukket opp var det uvanlig å tenke slik om eventyrspill, en sjanger som var dominert av de tidvis sadistiske utgivelsene til Sierra On-Line.

September eller oktober 1990

I disse dager er det 30 år siden The Secret of Monkey Island kom ut. Det er litt vrient å si nøyaktig når spillet ble sluppet på markedet – hoveddesigner Ron Gilbert forteller at han sendte den ferdige versjonen av spillet til utgiveren for produksjon den 2. september 1990, men er selv usikker på om spillet dukket opp i butikkene mot slutten av samme måned eller tidlig i oktober.

Spillhistorie.no har faktisk eksistert såpass lenge at jeg også skrev om spillets 25-årsdag, og i den artikkelen trakk jeg frem dette herlige sitatet fra Gilberts blogg:

When the release candidate passed testing, it would be sent off to manufacturing. Sometimes this was a crazy process. The builds destined for Europe were going to be duplicated in Europe and we needed to get the gold master over there, and if anything slipped there wasn’t enough time to mail them. So, we’d drive down to the airport and find a flight headed to London, go to the gate and ask a passenger if they would mind carry the floppy disks for us and someone would meet them at the gate.

Can you imagine doing that these days? You can’t even get to the gate, let alone find a person that would take a strange package on a flight for you. Different world.

Et sted dypt i Karibien

Spillet har massevis av humor, en dose spenning og litt romantikk. Perfekt.
Spillet har massevis av humor, en dose spenning og litt romantikk. Perfekt.

The Secret of Monkey Island følger unge Guybrush Threepwood, som drømmer om å bli en pirat. Siden det er et respektabelt yrke får ikke hvem som helst sjansen, og han må løse tre store utfordringer for å bevise seg verdig.

Underveis klarer han å forelske seg i den lokale guvernøren, Elaine Marley, og når hun kidnappes av spøkelsespiraten LeChuck og tas med til mystiske Monkey Island, følger Threepwood etter. Men finner han noensinne øyas hemmelighet?

Spillet ble i sin tid inspirert av boka On Stranger Tides, en artig eventyrbok som er ekstra gøy å lese når man legger merke til alle likhetstrekkene mellom den og spillet. Apropos «inspirert» – det er heller ikke så vanskelig å finne likhetstrekk mellom The Secret of Monkey Island og den første Pirates of the Caribbean-filmen.

Eventyr med 16 farger

Den versjonen av The Secret of Monkey Island som ble sluppet i september eller (sannsynligvis) oktober 1990 er forøvrig ikke helt lik den versjonen jeg tipper flesteparten av dere har spilt. Det var nemlig en 16-fargers EGA-versjon, og selv om miljøene er lett gjenkjennelige er det klare forskjeller på blant annet nærbildene av de ulike spillfigurene.

Her kan du se noen sammenligningsbilder:

Du finner langt flere bilder i et stort skjermbildegalleri jeg har laget, der det også er bilder fra Amiga-versjonen. Apropos Amiga-versjonen, her er det jeg selv mener er den beste utgaven av spillets hovedtema (komponert av Michal Land og adaptert for Amiga av Chris Hüelsbeck og Michael Stemmle):

Jeg får avslutte denne artikkelen med å sende deg i retning av mitt store tilbakeblikk på The Secret of Monkey Island.

En kommentar om “The Secret of Monkey Island er 30 år i disse dager”

  1. Tidenes viktigste spill? I alle fall helt der oppe for meg. Amiga-versjonen av spillets hovedtema er forøvrig helt forferdlig med den altfor dominerene synth-ulyden som ødelegger hele melodien. ;P Roland 32-versjonen er mye, mye bedre. Adlib og Sound Blaster har heller ikke den grufulle ulyden Amiga-versjonen har. Bedre enn PC-speaker da, selv om den ikke er så verst til å være PC speaker. Den blipp blopp-beaten i bakgrunnen er jo ganske catchy. Haha!

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.