Nå er Numbertron tilgjengelig for alle

Hjernetrimspillet jeg lagde for Sharp MZ-80A og MZ-700 kan lastes ned nå.

I fjor lagde jeg et spill ved navn Numbertron, for Sharp MZ-80A og Sharp MZ-700. Jeg ga det ut som en bonus for de som backet meg på Patreon. Da Patreon begynte å legge inn moms på (blant annet) digitale varer i sommer valgte jeg å droppe Sharp-spillene som belønning på Patreon-siden min. Kampanjen har dessuten vært på pause siden i fjor.

Så da jeg i dag kom over et tilsynelatende nytt spill ved navn Numbertron 2020 for Commodore 64, som er en mye enklere versjon av samme konsept, tenkte jeg at jeg jo like godt kan gi ut det jeg antar er inspirasjonskilden for alle.

Numbertron.

Hjernetrim med tall

Numbertron er et hjernetrim-spill for én eller to spillere. Skjermbildet består av en haug av tall, og målet er å spise så mange av disse opp ved hjelp av kursoren, som du kan flytte i åtte retninger. I skjermbildet her ser du at kursoren er i midten av skjermen, og tallet over den er 4. Hvis jeg velger å flytte i den retningen, vil kursoren hoppe 4 hakk opp.

Samtidig vil den spise opp alle tallene den hopper over, så og dermed skape en vegg som ikke kan krysses. Dermed må du tenke fremover for å unngå å gjerde deg selv inne eller gjøre store deler av skjermen utilgjengelig. Spillet kan også spilles med en venn, og da kan dere prøve å gjerde hverandre inne (eller samarbeide om å renske så mye som mulig av skjermen).

Spillet har også bonuser, slik som en diamant som dobler poengsummen og en kløver som fyller igjen tilfeldige tomme ruter med nye tall. Konseptet er veldig enkelt, men det er faktisk litt engasjerende, spesielt når man spiller med en venn og prøver å lage feller for hverandre.

Hvis du har lyst til å lese mer om Numbertron, lagde jeg en artikkel om utviklingen i fjor. Jeg har lagt opp en side der du kan laste ned spillet og lese instruksjoner her.

Her har jeg spilt veldig dårlig.

Hvordan spille Sharp-spill

Resten av denne artikkelen er i stor grad kopiert rett fra homebrew-siden min for Patreon-backere.

Du kan overføre Numbertron til kassett og spille på ekte maskinvare. Ved hjelp av et program som heter MZF Studio kan du konvertere MZF-filene til lydfiler i WAV-format, og spille disse inn på kassetter (funfact: Claes Ohlson solgte fortsatt blanke kassetter sist jeg var innom), om du har en kassettspiller som kan kobles til PC-en. Det finnes også andre løsninger, skjønt jeg har ikke testet disse.

Du kan også bruke emulator. Den beste emulatoren er EmuZ-80A (eller EmuZ-700 for MZ-700). Den fungerer glimrende, og er under aktiv utvikling. Den eneste ulempen er at antivirusprogramvare alltid klikker i vinkel på denne emulatoren. «False positives» er et vanlig emulator-problem, dessverre. Det finnes også andre emulatorløsninger, den vanligste er Michael Frantzens Multi-Emu, men denne er svært utdatert og var aldri spesielt nøyaktig i utgangspunktet.

Multi-Emu har ROM-filene for Sharp MZ-80A inkludert, men det har ikke EmuZ-80A. De finner du her, i navneformatet EmuZ-80A forstår:

Download

Velger du denne emulatoren, pakker du den ut et egnet sted og legger ROM-filene i samme mappe. Så er den klar til å kjøres.

Slik laster du inn spill og programmer med EmuZ-80A

Første gang du kjører emulatoren bør du (i tillegg til å forandre vindustørrelse og slikt) skru av Play CMT Sound og Play CMT Noise, som vist her. Dette gjør at spill lastes inn nesten umiddelbart, i stedet for med autentisk hastighet (veeeeeldig langsomt).

Du starter i Monitor. Trykk L, etterfulgt av Return/Enter, for å gi maskinen beskjed om å laste inn spill.

Trykk PLAY i CMT-menyen, og velg den aktuelle MZF-filen gjennom et standard filutforskervindu. Dette «setter inn» spillet i den virtuelle kassettspilleren. Du kan alternativt bruke drag & drop for å dra spillfila over i emulatoren. Merk at du også kan spille filer i andre formater, slik som ren lyd i WAV-format (dette er det foretrukne formatet for emulatoren, men det er typisk litt langsommere).

Når du har valgt fil, går du igjen inn i CMT-menyen, der du trykker PLAY BUTTON-knappen for å faktisk starte kassettspilleren. Etter en kort stund får du beskjed om at spillet lastes inn. Nederst i vinduet kan du se fremgangen, og med mindre du ikke har skrudd av kassettspillerlyd vil denne gå temmelig kjapt.

EmuZ-80A støtter forøvrig «savestates», slik at du når som helst kan lagre systemets nøyaktige tilstand for så å laste det inn igjen senere. Greit hvis du vil lagre toppscorene over lengre tid i Numbertron, for eksempel. Dette gjør du ved å velge Save State / Load State i Control-menyen.

2 kommentarer om “Nå er Numbertron tilgjengelig for alle”

  1. Hei Joachim! Det var jeg som lagde c64-versjonen i BASIC etter å ha lest artikkelen din her på Spillhistorie! Jeg la det ut åpent på github, og så har noen «cracket» det, kanskje konvertert det til assembler, og lagt på en lekker liten intro. :-D
    github.com/mkeke/c64-game-numbertron

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.