Dette flotte pek-og-klikk-eventyret vekker minner om klassikerne fra nittitallet.
Liker du dinosaurer og/eller pek-og-klikk-eventyr? Da tror jeg du vil like Zniw Adventure. Dette spillet har vært under utvikling siden 2014, av polske Karolina Twardosz og Łukasz Mikołajczyk, og det de har manglet av utviklingsbudsjett har de mer enn tatt igjen med talent og kjærlighet til prosjektet. Resultatet er et av de koseligste spillene jeg har spilt på lenge.
Dinosaur på eventyr
I Zniw Adventure følger vi den gule dinosaurjenta Zniw. Det er morens klekkedag, og Zniw har helt glemt å kjøpe gave. I panikk haster hun ut på markedet, der det meste går litt skeis og den ene ulykken leder til den andre. Før hun vet ordet av det befinner hun seg langt, langt hjemmefra, og gode råd er dyre. Veien tilbake blir alt annet enn rett-frem, men heldigvis for oss er Zniws reise både sjarmerende og underholdende.
Spillet er et tradisjonelt pek-og-klikk-eventyr med et grensesnitt i sen LucasArts-stil. Det vil si at du styrer Zniw rundt i de håndtegnede 2D-miljøene ved hjelp av musen, og når du finner noe du kan gjøre noe med holder du inne museknappen et lite øyeblikk for å få opp et lite panel med alternative handlinger på. Zniw kan plukke med seg ting hun finner, men hvor mye hun kan bære på samtidig avhenger av om hun har ryggsekk og hvor stor denne er. Gjenstander kan kombineres med hverandre for tidvis fantasifulle og forhåpentligvis nyttige resultater, noe er nødvendig for å løse mange av oppgavene som møter deg i løpet av spillet.
Men det er ikke bare grensesnittet som er tradisjonelt med dette spillet. Å starte Zniw Adventure er litt som å ta tidsmaskinen tilbake til nittitallet, eller plutselig oppdage en ny LucasArts-klassiker man ikke ante eksisterte. Det er noe med hele opplevelsen som føles … ikke «gammeldags», akkurat, men som et eventyrspill som egentlig skulle vært solgt i stor pappeske, med ti disketter og en fargemanual med lasteinstruksjoner og dinosaurfakta i boksen.
Stort og åpent
Zniw Adventure er et stort spill, og selv om det er ganske lineært og satt til begrensede miljøer i starten tar det ikke så mange timene før det åpner seg skikkelig opp. Det er også her spillet får sitt mest «nittitalske» preg, der det gir deg mulighet til å nøste opp i flere tråder samtidig og til og med løse massevis av sideoppgaver for ulike mer eller mindre hjelpsomme belønninger. Resultatet er at spillet føles overraskende åpent, og det er nesten alltid noe du kan få til selv om det ikke nødvendigvis er åpenbart hvordan det hjelper deg videre. Dette er igjen med å sikre at selv om noen av gåtene kan være ganske vanskelige, setter de sjeldent en totalstopp for progresjonen.
Det hjelper også at Zniw Adventures verden er utrolig herlig å oppholde seg i. Dette spillet er akkurat like sjarmerende som det ser ut på skjermbildene, og både verden og innbyggerne dens er en fryd å få oppleve. Spillet er fullstappet av humor og varme, og den sommerlige stilen gjør det til en perfekt kur for den snikende vinterdepresjonen. Dette er dessuten et spill som virkelig omfavner «eventyr»-delen av sjangernavnet, med alt fra huleutforskning til skattejakter. 2020 har allerede blitt mye hyggeligere, takket være Zniw Adventure alene.
Samtidig er det ikke alt som fungerer like godt. Spillets grensesnitt kan være litt småkronglete til tider, noen ganger kan det være vanskelig å se hvor man kan gå, og enkelte av gåtene kan være litt i overkant obskure. Visse gjenstander kan også være vanskelige å se, og hvis man går glipp av en liten men essensiell detalj kan man fort bruke evigheter på å vandre rundt uten å skjønne hva det egentlig er som mangler. Akkurat som i inspirasjonskildene fra nittitallet, med andre ord.
Det største problemet jeg har med spillet er noe jeg har vært inne på tidligere, nemlig at det er begrenset hvor mye du kan bære samtidig. Kombinert med svært store miljøer, ingen mulighet til å reise hurtig fra sted til sted (som jeg har oppdaget, i alle fall) og et solid antall ting som kan plukkes opp – der ikke alle har noen åpenbare bruksområder – blir det mer pes enn jeg skulle likt. Spillet har et minikart der det viser hvor du har lagt fra deg ting, men dette viser ikke hva tingene er, og omgivelsene er så store at det er flere kartblad. Dette tilfører et unødvendig stresselement til gåteløsingen, der du ikke bare har innholdet ditt i ryggsekken å tenke på men også alle greiene du har lagt fra deg rundt forbi for å få plass til det (du tror er det) viktigste.
Herlig presentasjon
Jeg elsker spillets presentasjon. De håndtegnede miljøene er innbydende, og figurene i dem er fulle av sjel. Spillet er fullt av små og fiffige detaljer, som ofte er helt «unyttige» men som er med å skape en kul opplevelse. Det har til og med et helt Commodore 64-aktig minispill man kan låse opp underveis, som faktisk er ganske underholdende. I tillegg liker jeg musikken godt – den klarer på perfekt vis å bygge opp under den herlige «eventyrspill fra nittitallet»-følelsen spillet byr på.
Zniw Adventure har alt i alt vært et skikkelig hyggelig bekjentskap, og etter å ha fullført eventyret på litt i overkant av ti timer merker jeg at jeg allerede savner Zniw og de nye vennene hennes litt. Hvis du er ute etter et sjarmerende og solid eventyrspill i klassisk stil, vil jeg virkelig anbefale at du tar en titt. Verden trenger flere spill som dette.
Zniw Adventure koster 62 kroner på Steam. Her er en trailer: