Og vi får se massevis av innhold som ble kuttet eller endret før lansering.
For en tid tilbake hadde Game History Foundation et livestrømmet intervju med Monkey Island-skaper Ron Gilbert, der de blant annet tok for seg utviklingen av spillet og viste frem kuttet innhold – inkludert mye de hadde klart å reimplementere i SCUMM-motoren som spillet kjører på. Dette inkluderte et helt rom, som du ser litt av i toppbildet.
Nå har de lagt ut hele intervjuet på YouTube, der alle som vil kan se det gratis. I tillegg har de laget en kompanjongartikkel full av bildemateriale og annet snadder, inkludert mye som ikke ble vist i intervjuet. Det hele er veldig fascinerende.
Mye herlig informasjon
Gilbert forteller blant annet hva som var motivasjonen for å lage SCUMM-systemet i utgangspunktet, nemlig at å programmere hele Maniac Mansion i maskinkode for den 6502-baserte prosessoren til Commodore 64 (som var plattformen LucasArts-eventyrene ble født på) virket som en overveldende oppgave. Det var først senere, sier han, at man innså systemet kunne brukes om igjen.
Vi får også se tidlig designmateriale fra The Secret of Monkey Island, og Gilbert forteller om hvordan planene for spillet ble endret underveis. Opprinnelig skulle for eksempel guvernøren på Melee Island være en utrivelig fyr ved navn Fat, men Gilberts daværende kjæreste mente det burde være en kvinne i stedet. Kan du tenke deg et Monkey Island uten Elaine Marley?
Han nevner også boka On Stranger Tides, som var med å forme spillet.
Hovedfokuset er på The Secret of Monkey Island, men det er også litt innhold fra toeren, og Gilbert snakker litt om hva som var hans planer for et tredje spill i Monkey Island-serien. Spøkelsespiraten LeChuck ble til zombiepiraten LeChuck i toeren, og skulle bli demonpiraten LeChuck i treeren. Dette spillet skulle foregå i Helvete.
Her er videoen: