Spillhistories klassikerkalender – luke 6

Bak dagens luke finner vi en skikkelig ukjent perle.

Vi hiver oss på julekalendertrenden vi også, men siden dette er Spillhistorie.no kan du selvsagt ikke vinne noe. I stedet får du rett og slett bare gleden av å lese om ett nytt retrospill, hver dag frem til og med julaften. Satser vi på, da. Vi kjører samme modell som i serien gode, gamle spill, og når jula er over legger vi disse artiklene inn i den serien for å gjøre det lettere å finne dem.

  • Navn: Space Taxi
  • Utvikler: Muse Software
  • Utgiver: Muse Software
  • Første utgivelsesår: 1984
  • Originale plattformer: Commodore 64

Konseptet i Space Taxi er like enkelt som det er elegant. Du er taxisjåfør, i verdensrommet. Tyngdekraften er begrenset (men ikke helt fraværende), og taxien din har fire rakettmotorer – en foran, en bak, en på taket og en på undersiden. Målet for hvert brett er å plukke opp passasjerer fra ulike landingsplasser, og slippe dem av der de ønsker. Underveis er det plenty av ting å krasje i, og du må også passe på at landingen blir så myk som mulig. For å komplisere det hele kan du ikke bruke de to horisontale rakettmotorene når du har landingsstellet nede.

Når det sludder ute, er det greit med sommerstemning inne.
Når det sludder ute, er det greit med sommerstemning inne.

Alle har hastverk

I motsetning til hos ekte taxisjåfører er ditt taxameter ordnet slik at jo mer tid du bruker, jo mindre penger får du – en grei idé på papiret, skjønt det resulterer nok i langt flere taxirelaterte dødsfall. Men det lønner seg altså å være kjapp. Samtidig må du forholde deg til drivstoff, og lande på spesielle bensinstasjoner for å tanke opp om det blir nødvendig. Å fylle drivstoff er ikke gratis, så det er alltid et spørsmål om hvor mye du tør å fylle. Om du krasjer like etterpå er det nemlig helt bortkastet!

Har du over gjennomsnittet kjennskap til spillhistorie kjenner du sikkert igjen i alle fall deler av konseptet fra arkadeklassikeren Lunar Lander (tilgjengelig i Atari Vault), men i tillegg til å gi det en mer interessant struktur har Space Taxi rikelig med egne ideer. Det finner sted på i alt 24 forskjellige brett, og mange av disse har spesielle regler eller unike utfordringer. Noen har bevegelige hindringer, andre har teleportere som sender deg hit og dit, og andre igjen har radarmaster som skaper krøll for kontrollene.

Noen av brettene er også interaktive, med brytere som kan aktiveres for å for eksempel åpne og lukke dører, og spillet har til og med nivåer der landskapet og landingsplassene flytter seg. Resultatet er et spill der du aldri helt vet hva som venter deg på neste brett, annet enn at det sannsynligvis er noe nytt.

Mange landingssoner.
Mange landingssoner.

Solide kontroller

Spennende ideer og fantasifull nivådesign er én ting, men spillet hadde selvsagt ikke vært noen ordentlig klassiker hvis det ikke var gøy å spille. Det er det heldigvis, kontrollene sitter som støpt og fysikkmotoren er både realistisk og forutsigbar. Selv om spillet ofte er utfordrende er det aldri urettferdig.

Som forventet av et spill fra 1984 er ikke grafikken direkte imponerende, men hvert brett er likevel distinkt og ofte sjarmerende. På lydsiden er det også ganske enkelt, men med én ganske artig detalj – ekte tale. Spillskaperen «samplet» nemlig sin egen stemme ved hjelp av egenprodusert elektronikk koblet opp til sin Commodore 64, og dermed kunne passasjerene rope «hey, taxi!», fortelle deg hvilken landingsplass de ville til og takke deg for turen når du kom frem.

Space Taxi er den dag i dag et glimrende spill, og det er en aldri så liten skam at det ikke er mer kjent. Det har likevel fått noen kloner i årenes løp, med Space Taxi 3 på Amiga som en personlig favoritt. En lisensiert oppfølger dukket opp i 2004.

Juletrebildet er det Anastasia Lavrinovich som har tatt.

En kommentar om “Spillhistories klassikerkalender – luke 6”

  1. Min favoritt av klonene er Ugh! på Amiga, der det er satt til steinalderen og du flyr et type Flintstones-helikopter. Sjarmerende grafikk og fortsatt meget underholdende.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: