Armageddon Empires har plutselig dukket opp på Steam

Dette er en skikkelig indie-perle, som Steam opprinnelig nektet å ta inn i sortimentet.

Armageddon Empires er et strategispill som først kom ut i 2007. Det fikk ikke så voldsomt mye oppmerksomhet ved lanseringen, da spillpressen generelt ikke var så opptatt av hva som fantes av uavhengige PC-spill på den tiden. Men mange av de som kjøpte det falt pladask for spillet, og deres skryt ledet andre til å ta sjansen.

Slik fortsatte det, og etter noen måneder hadde spillet fått opparbeidet seg et skikkelig solid rykte, og faktisk blitt plukket opp av flere større nettsteder (garantert mye takket være enkeltjournalister). Jeg oppdaget det i mai året etter, og ga det karakteren 8 av 10 i min anmeldelse på Gamer.no.

Gode minner!
Gode minner!

Uheldigvis kom spillet aldri til noen større digitale distribusjonsportaler. Da utvikleren til slutt prøvde å få det ut på Steam i 2011, fikk han et sviende avslag (dette var før Greenlight ble etablert, og Valve hadde lite tro på nisjespill på tjenesten). Noen år senere ga han opp spillutvikling, og dermed virket det usannsynlig at han ville prøve igjen selv etter at Steam ble åpnere.

Men nå har altså Armageddon Empires plutselig dukket opp på Steam, og dermed kan alle de som for ti år siden sa at «dette ser interessant ut, jeg hadde kjøpt det hvis det var på Steam» endelig gjøre alvor av det. Woho!

Ødemarkens herskere

Armageddon Empires er et postapokalyptisk strategispill som minner om et komplekst brettspill av den typen som har nærmest eksplodert i popularitet i de siste årene, både i fysisk form og som dataspill. Poenget er å ta kontroll over et ørkenlandskap ved hjelp av begrensede ressurser, samtidig som du kjemper mot andre fraksjoner med vidt forskjellige enheter og egenskaper.

Spillet har mye fin kunst, men du må ha forstørrelsesglass for å se detaljene.
Spillet har mye fin kunst, men du må ha forstørrelsesglass for å se detaljene.

Spillets store problem er grensesnittet, som er knotete og langt fra selvforklarende. Man må lese manualen eller finne andre guider på nettet for å lære spillet, og selv da er det en prosess som tar litt tid. Bak dette grensesnittet finner man til slutt et usedvanlig godt designet spill, med det Sid Meier kaller «interessante valg» i bøtter og spann.

Det er uheldigvis ikke mulig å spille i andre oppløsninger enn 1024×768, og ikke forvent Steam-integrering eller andre nyheter (spillet ble opprinnelig laget i multimediaverktøyet Macromedia Director, som ikke lenger oppdateres), men jeg kjøpte det og testet at det kjører fint på mitt Windows 10-oppsett.

Utvikler Vic Davis har noen andre spill han gjerne skulle lansert på Steam, men sier på forumet at tekniske utfordringer gjør det usannsynlig at «bli hersker i Helvete»-spillet Solium Infernum kan relanseres der. Sjansene er bedre for Occult Chronicles.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.