Den tradisjonsrike serien med romstrategispill får et nytt tillegg denne sommeren.
Galactic Civilizations-spillene har til nå vært ganske lette å (litt urettferdig) beskrive som Civilization i verdensrommet, men det nyannonserte fjerde spillet i serien ser ut til å trekke den i en mer storstrategispill-aktig retning. Som før er poenget å bygge svære imperier i verdensrommet, men denne gangen må du også fokusere på individene som utgjør maktapparatet i riket ditt.
Imperiebygging i rommet
Hovedkonseptet er uansett det samme som tidligere; menneskene kommer opp med en lynrask måte å reise mellom stjernene på, og treffer en rekke utenomjordiske sivilisasjoner av ymse karakter, som også får del i denne teknologien. Dette leder til et kappløp om å kolonisere beboelige planeter som ingen har knabbet før, og dermed også diplomati, krig og alt som følger med.
Denne gangen genereres galaksen som en serie sektorer koblet sammen via noe som kalles «subspace streams», og består i praksis av en haug av ulike kart som kombinert kan ha hundrevis av mer eller mindre beboelige planeter. For å hjelpe deg å holde styr på disse må du ansette folk, og disse har egne unike egenskaper – men også egne agendaer og ideer som påvirker dem.
Ellers loves vi en rekke nye fraksjoner å leke oss med, et utvidet teknologitre, samt forbedrede muligheter til å designe egne skip, drive diplomati, kamp og så videre. Planen skal være å slippe en tidlig versjon senere «denne våren», så det er nok ikke mange dagene til den er ute. Skjønt nøyaktig hvor sier ikke Stardock noe om.
Du finner mye mer informasjon om Galactic Civilizations IV på det offisielle nettstedet. Her er en trailer: