Nittitallsspillene Sabre Team og Shadoworlds har hoppet ut på markedet igjen.
På fredag slapp den retrofokuserte spillutgiveren Ziggurat Interactive et par nye spill på GOG og Steam. Disse er taktikkspillet Sabre Team og rollespillet Shadoworlds, begge opprinnelig utgitt av britiske Krisalis.
Sabre Team (Steam, GOG) byr på turbasert taktikk, av den typen man nå for tiden ofte forbinder med XCOM-serien (som ikke fantes da det kom ut; det var nok heller inspirert av XCOM-skaperens tidligere spill, Laser Squad). Her er det moderne antiterroroperasjoner som står i fokus, med gisselsituasjoner og slikt.
Shadoworlds (Steam, GOG) er et isometrisk rollespill der du styrer en gruppe anime-inspirerte helter gjennom futuristiske labyrinter. I sin tid fikk det mye ros for det avanserte lyssystemet som avgjorde hva man kunne se. Det var også et av få rollespill utviklet i vesten som samtidig brukte anime-aktig grafikk, og det stakk seg derfor litt ut.
Fikk rimelig god mottakelse
Det som vanlig noe litt tilfeldig over månedens spill (Ziggurat må ha et enormt bibliotek; det hadde vært veldig fascinerende å finne ut hvordan de velger hva de skal relansere og når), men jeg regner med at noen har gode minner fra dem. Begge fikk relativt gode anmeldelser da de kom, tidlig på nittitallet, skjønt det var stor spennvidde mellom de beste og de dårligste karakterene.
Det som typisk er et problem med slike spill er at det som en gang passerte som relativt brukervennlige grensesnitt da de kom ofte oppleves kronglete og kranglete i dag, og jeg mistenker nok at både Sabre Team og Shadoworlds sliter litt på dette området (bloggeren CRPG Addict hatet sistnevnte så mye at han rett og slett avviste det).
Selv prøvde jeg Sabre Team på Amiga, men jeg skjønte aldri særlig mye av det. PS: Ziggurat, hvis dere på mystisk vis leser dette, har dere glemt å gi ut Machiavelli: The Prince på Steam?
Vi spilte en god del Laser Squad og Sabre Team. Det var gøy, men også mye venting på tur om man var flere enn to samtidig. Og som du skriver, generell tålmodighet med grensesnitt og ekstra klikk har nådd en komfortgrense…
Jeg kan bekrefte at Shadoworlds sliter veldig med brukergrensesnittet, enda hensikten var å gjøre det lettforståelig og enkelt. Så kommandoene gjør man ved å først velge en karakter og trykke rundt på en helfigur der de forskjellige lemmene betyr forskjellige ting. Høyre arm for å plukke opp ting, høyre ben for å gå til et sted, hodet for å se på noe og så videre. Ganske tungvint, og jeg spilte aldri særlig langt i det.
Dette er likevel en liten forbedring fra forgjengeren Shadowlands. Jeg ga det spillet et ærlig forsøk i høst i forbindelse med ekspansjonen til World of Warcraft som også het Shadowlands. Tenkte det var en artig anledning til å ta en kikk på det. Men etter en del timer så ga jeg det opp. Det lys og skygge systemet i begge spillene er ganske interessant, og det er noe fin puzzledesign rundt det. Men brukergrensesnittet er dessverre altfor smertefullt å hanskes med i dag.
Det Steinar Lund-coveret til Shadoworlds er verd å bemerke da, glemte å nevne det. Et av hans stiligste etter min mening.
Ja, arbeidet egentlig med et intervju med han, men det virker som det har gått i glemmeboken. Får sende en mail. :)