Inntrykk: Dariusburst: Another Chronicle EX+

Dette hektiske arkadespillet har tatt hoppet over til hjemmeplattformene, og vi har testet det.

Du trodde kanskje arkadespill var dødt? Langt derifra! En av de klassiske seriene, nemlig Taitos Darius, lever i beste velgående, og kommer nå med en ny tittel som vi kan kose oss med hjemme i stua. Vi har fått anmelderkode, og tar en nærmere titt på PlayStation 4-utgivelsen som nettopp har blitt lansert for hjemmemarkedet.

Darius-serien har holdt på siden 1987 da det første spillet ble sluppet løs i arkadehallene rundt om i verden. For de som ikke kjenner til serien kan det beskrives som en todimensjonal og vannrett «shoot’em up» som finner sted i verdensrommet. Dette spillet er basert på arkadespillet Dariusburst: Another Chronicle EX, som kom ut i arkadeform for cirka ti år siden.

Kamp mot en «boss».
Kamp mot en «boss».

Mye å velge mellom

Spillet byr på fire forskjellige moduser å velge mellom helt fra starten. Først ut er Original som lar deg velge en gren å starte på, og velge ny rute etter hver «boss» helt til siste bossen er nede for telling. Original EX er en vanskeligere utgave av førstnevnte, med nye bosser som ikke har vært med i tidligere spill. Chronicle Mode lar deg mestre forskjellige brett med spesifikke kriterier som må utføres, og til slutt har vi Event Mode, som innebærer at man må sanke inn så mye poeng man klarer innenfor en tidsfrist.

Personlig hadde jeg det mest moro med den originale modusen, da det er det jeg er vant med fra tidligere spill i serien. Etter at man har fått bestemt seg for hvordan man vil spille gjenstår det bare én ting. Skipet du skal bruke. Det er ni stykker å velge mellom, alle med sine forskjellige våpen og attributter.

Noe av det som gjør det ekstra moro er at du kan spille opp til fire stykker samtidig, og samarbeide om å bekjempe fiendene. I tidligere Darius-spill har det ikke vært mulig å være så mange, så dette er absolutt positivt hvis man vil benytte seg av den anledningen.

En annen ting som er verdt å nevne er oppkoblingen spillet har mot Internett (som ikke er nødvendig for å spille i seg selv), der du kan dele poengene dine. Man kan også velge at poengene fra andre spillere rundt om i verden skal vises oppe i høyre hjørne, så man ser hva man konkurrerer mot.

Valgmuligheter.
Valgmuligheter.

Veldig positivt

Alt føles veldig bra ut når man er i gang, og kontrollen responderer umiddelbart. Personlig klarte jeg ikke å legge merke til noe dødtid fra jeg trykket på knappene og til handlingen ble utført på skjermen.

Noe som er interessant med denne utgivelsen er at skjermstørrelsen ikke har blitt tilpasset til det som er standard TV i dag. Her har de heller latt den være arkadeoriginal, og i dette tilfellet vil det si at skjermbildet er veldig, veldig bredt, altså panoramisk. Først var det uvant, men jeg justerte for til det og syns egentlig det var mye bedre å ha det sånn, enn at det skulle vært tilpasset. Fordelen er at du kan se veldig langt til ene siden, og det gir deg litt mer rom for handling når du skal manøvrere unna alt som kommer mot deg. Det må nevnes at det er ikke noen mulighet for å endre på dette.

Siden spillet har såpass mange moduser å velge mellom, er det veldig nybegynnervennlig dersom du ikke har så mye erfaring med denne type spill. Selv om det er mye som foregår på skjermen er det langt i fra et «bullet hell shoot’em up» som man ofte hører andre spill bli kalt for, innen den samme sjangeren. Ikke misforstå, det er absolutt ikke noen gåtur i parken, men det er vennligere enn veldig mye annet av samme sorten.

Og musikken her er nydelig. Det er litt rolig techno for det aller meste, men tempoet er der, så det er ikke sløv musikk. Men det er avslappende, og ikke sånn man ofte forbinder med arkadehaller hvor lyden ofte var veldig skarp, og volumet såpass høyt at du nesten hadde en lav grad av tinnitus etterpå.

Det er vanskelig å få summet seg til å ta skjermbilder underveis.
Det er vanskelig å få summet seg til å ta skjermbilder underveis.

Bittelitt småpirk

Det er ikke mye negativt å si om spillet, men heller litt småpirk man fint klarer å leve med, uten at det har noe å si for selve spillopplevelsen.

Første er at når man er i hovedmenyen og vil justere på ting, så må man altså trykke på trekantknappen for å få opp innstillinger, ikke «options»-knappen. Det føltes litt bakvendt å gjøre det på den måten. En annen ting er at det står «FREE PLAY» nederst i midten av skjermen hele tiden. Igjen ikke noe som ødelegger, men hvorfor det ikke er fjernet når man først skal bringe spillet fra arkade og over til konsoll er litt snodig.

Noen ganger kan skriften på enkelte ting være utrolig smått. Et eksempel er i menyen hvor man kan velge hvilket romskip man vil ha. Her burde det vært gjort noen justeringer så det var enklere å se, enda med en stor 4K TV var det noe knotete å lese teksten.

Jeg skulle også gjerne likt og hatt muligheten til å høre på lydsporet via menyen, sånn som man ofte kunne gjøre i tidligere utgivelser.

Spillet har et futuristisk undervannstema. Offisielt skjermbilde.
Spillet har et futuristisk undervannstema, selv om det finner sted i verdensrommet. Offisielt skjermbilde.

Tommel opp!

For meg er dette uten tvil en av de aller beste opplevelsene jeg har hatt med Darius-serien. Enda jeg nevnte litt småpirk over her, trekker det ikke ned for spillet på noen som helst måte.

Det er veldig passende lengde per runde, og jeg tror ikke det tok mer enn et kvarter til tjue minutter for min del. Gjenspillerverdien er der, og det er lett å merke sin egen progresjon for hver gang man starter en ny økt.

Liker du spill innenfor sjangeren, eller Darius-serien spesielt, er dette en sikker vinner.

Vi har testet spillet på PlayStation 4, etter å ha mottatt anmelderkode fra utgiveren før lansering. Det er også tilgjengelig på Switch. En fysisk utgave er ventet lansert senere i år. Du kan finne ut mer på det offisielle nettstedet.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.