Elder Scrolls-veteranene i OnceLost Games har trukket sløret fra The Wayward Realms.
Det er cirka to år siden vi først hørte at en gjeng veteraner fra spillindustrien hadde startet et nytt studio for å lage en åndelig oppfølger til de tidlige Elder Scrolls-spillene Arena og Daggerfall. I løpet av tiden som har gått har de stadig gitt lyd fra seg for å fortelle om ulike aspekter av spillet, men det er først nå at de har lansert en Steam-side med bilder og beskrivelse.
Enorm verden
The Wayward Realms finner sted på en øygruppe bestående av over hundre øyer som alle skal være i realistisk skala. Verden skal være enorm, der individuelle byer kan ha flere hundre tusen innbyggere og villmarksområdene gigantiske, og øygruppen skal huse flere kongeriker som kjemper om makt og innflytelse.
Du som spiller ser ut til å få stor frihet til å gjøre hva du vil, med ulike fraksjoner som har sine egne rangstiger man kan stige i, og spillet skal ha en virtuell «game master» som holder deg på tå hev. Valg skal få konsekvenser, og andre figurer og fraksjoner skal forholde seg dynamisk til det du gjør.
Det hele høres ganske ambisiøst ut, så det gjenstår selvsagt å se hvordan det endelige spillet blir når det slippes. Og spillet ser også ut til å være langt unna – det er ingen lanseringsdato, og OnceLost Games snakker stadig om at de fortsatt er tidlig i utviklingsprosessen.
Apropos utviklerne: Teknisk sjef Julian LeFay var hovedprogrammerer på The Elder Scrolls: Arena, og prosjektleder for Daggerfall. Designsjef Ted Peterson var designer for begge disse spillene, og har også stått for flere av oppdragene i The Elder Scrolls III: Morrowind. Og hoveddesigneren på The Elder Scrolls: Arena, Vijay Lakshman, er med som produsent.