Inntrykk: WitchSpring 3 Re:Fine

Opplev historien om heksa Eirudy i dette JRPG-spillet for Switch.

Det går lang tid mellom hver gang det testes et japansk rollespill her i gården, og nå var tiden inne for å se om sjangeren har noe nytt å by på. Jeg har fått anmelderkode for å se nærmere på spillet Witch Spring 3 Re:Fine for Nintendo Switch.

Hva handler spillet om?

Man starter med å styre en ung, navnløs heks som bor ute i en skog som er såpass tåkete og mystisk at vanlige mennesker ikke beveger seg inn dit. Karakteren vår lever i isolasjon, og lever av å lage marionetter. Målet er å få liv i disse ved bruk av heksekunst. Og for å få til heksekunsten må vi naturligvis sanke forskjellige ingredienser i skogen.

Den første marionetten vi får liv i viser seg å være et feilet eksperiment, så dermed går veien videre for å få laget en ny en som kan fungere bedre.

På tur for å få tak i en ingrediens, møter vi på et menneske som har gått seg bort. Det hele ender med en litt klein introduksjon, da vår karakter ikke har noe navn. Mennesket vi møter på, rettere sagt gutten Adrian, ender med å gi heksen navnet Eirudy.

Adrian er på eget oppdrag for redde moren sin, og klarte derfor å rote seg inn i skogen. Eirudy blir nysgjerrig på Adrian, og velger etter hvert å bli med for å hjelpe. Det at hun aldri har sett eller møtt på mennesker før merkes godt, spesielt i dialogene, da det til tider kan være litt morsomt. Etter hvert som historien bygger på seg får man beveget seg mer ut i verdenen spillet er satt i, som låses opp gradvis underveis.

Hva med selve spillingen da?

Spillet er i klassisk rollespill-stil, med turbaserte kamper som man kjenner godt igjen fra eldre spill i samme sjanger. Eirudy har et greit arsenal med ferdigheter som kan brukes, og blir gradvis sterkere samtidig som hun kan lære nye triks. Hun kan bruke både fysiske og magiske angrep. Hun kan også bruke marionettene hun lager i kamp, og kan tilkalle opp til tre av dem i en enkelt kamp. De har hver sine unike egenskaper, som kan være alt fra å helbrede deg litt hver runde til å forbedre statistikken din midlertidig.

Fiendene er synlige ute i det fri til enhver tid, og de har også en sirkel rundt seg som viser hvor nærme du må gå for å starte en kamp. Er du uheldig og tråkker inn i en av disse vil du ha muligheten til å akseptere kampen, eller snu og traske videre. Det er ikke mulig å dø, men om helsen din går til null teleporter Eirudy seg tilbake til hytten. Så er det bare å bruke helbredende hjelpemidler før du er på vei ut døra igjen.

Rundt omkring finner du ting som kan plukkes opp, slik som blader, sopp eller andre nyttige ting. Det som er småfrustrerende er at det ikke er mulig å velge om man vil plukke de opp hvis man først kommer innenfor rekkevidde, da går det automatisk. For meg ødela det flyten litt, da det var flere ting som ikke var helt nødvendig å dra med hver gang man gikk forbi. Det er såpass mange ting man kan bli tvunget til å plukke opp at det blir for mye til tider.

Da hjelper det heller ikke at menyene er overkompliserte. Med litt bedre design og optimalisering kunne sikkert halvparten vært fjernet. Inne i selve inventarboksen der man kan se alt man har plukket opp vises det for eksempel ikke noe informasjon om hva det kan brukes til. Det kan heldigvis sorteres ut ifra bruksområde, men her stopper det opp litt igjen. Det er eksempelvis ikke mulig se hva de helbredende tingene gjør – om det man markerer enten helbreder deg, eller om det fyller opp magien. Det tok meg et par gode timer før jeg hadde sånn nogen lunde oversikt over hva som gjorde hva.

Man må trene opp Eirudy ganske ofte for at den personlige statistikken skal styrkes, og for at hun skal lære nye ferdigheter. Måten det virker på er at man setter opp et slags treningsprogram over fem dager (ikke sanntidsdager heldigvis), og man kan velge mellom forskjellige treningsmål. Det vil si om du vil hun skal bli sterkere fysisk, få sterkere magi, eller mer helse, for eksempel. Selve treningsprogrammet er over på veldig få øyeblikk. For å låse opp en ny runde med treningsprogrammet må man utføre sideoppdrag, eller gå videre i historien.

Ikke døm etter utseendet

Spillets grafikkstil er enkel, og det kan minne litt om Nintendo DS/3DS-spill og mobilspill (noe det for så vidt opprinnelig også er). Men den har en viss sjarm, og den enkle stilen er egentlig helt grei, ikke alt må være i 4K-oppløsning med masse flashy effekter. Man må bruke litt fantasi siden grafikken er såpass nedskalert, litt sånn som med de gamle rollespillene vi spilte på Super Nintendo. Når det pågår dialog får vi se nydelige, håndtegnede anime-stillbilder av figurene som prater.

Karakterene har egne stemmer som leses av under dialog. Alt er på japansk, mens teksten er på engelsk. Leser man raskere enn tempoet til stemmene er det bare å trykke videre. Ingen av stemmene er slitsomme å høre på, og jeg likte godt stemmen til Eirudy.

Musikken i spillet er helt grei, og passer spillets størrelse, altså den er ikke overkomponert med for brede aspekter. Den er ikke dårlig på noe vis, men det er ikke sånn at jeg husker den noe særlig i etterkant.

Konklusjon

Jeg skal være såpass ærlig og si at WitchSpring 3 ikke var helt min greie, men det var fortsatt grei underholdning. Selve spillet er ikke så alt for langt, og man kommer seg gjennom det på under tjue timer.

Det hadde nok vært en bedre opplevelse hadde det ikke vært for den ekstremt lange og veldig tungvinte opplæringen jeg måtte gjennom til å begynne med. Man får kastet alt etter seg med en gang, og det er altfor mye. Med litt bedre plasseringer og beskrivelser i menyene kunne halvparten vært nok. Jeg kan ikke helt se for meg at spillere uten erfaring har behov for en så tung og langtekkelig introduksjon.

Sett bort i fra dette så føles spillet litt som nok et rollespill som fort drukner litt blant de store mengdene spill av samme sjanger. Jeg må igjen trekke frem igjen at jeg setter pris på det estetiske, samt stemmeskuespillet og delvis musikken, det trekker spillet opp.

WitchSpring 3 er ute nå, for Nintendo Switch. Sjekk det offisielle nettstedet for mer informasjon. Vi har fått anmelderkopi via spillets utgiver. Ingen av bildene er tatt selv denne gangen. Her er en trailer:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.