Dune: Spice Wars skal kombinere imperiebygging og sanntidsstrategi.
Når man hører ordene Dune og strategispill i samme setning, er det vanskelig å ikke tenke på Westwood-klassikeren Dune II, som i stor grad la grunnlaget for den moderne sanntidsstrategisjangeren. Nyannonserte Dune: Spice Wars ser ikke ut til å følge i den gamle kjempens fotspor, da dette spillet prøver seg på en litt annerledes modell.
![Kanskje den nye Dune-filmens popularitet kan gi strategisjangeren litt nytt blod.](https://i0.wp.com/spillhistorie.no/wp-content/uploads/2021/12/dune-spice-wars-1.jpg?resize=400%2C225&ssl=1)
Utvid imperiet ditt
Målet er fortsatt det samme, nemlig å ta over planeten Arrakis med sitt ultraverdifulle «spice». Men Dune: Spice Wars beskrives som en kombinasjon av 4X-strategi og sanntidsstrategi, og gir deg dermed mye mer kontroll over imperiet ditt enn et tradisjonelt sanntidsstrategispill. Det hele foregår imidlertid i sanntid, så det blir ikke helt som i 4X-mastodonten Civilization, heller.
Spillet ser ut til å gi deg valget mellom fire fraksjoner (inkludert, selvsagt, Atreides og Harkonnen), og du må styre med alt fra økonomi og ressursinnsanking til diplomati, politikk og krigføring.
Planen er å slippe spillet i «early access» i løpet av 2022, og etter tidligslippet skal det gå gjennom fra ni til tolv måneder med videreutvikling før den ferdige utgaven lanseres. Det er Shiro Games som utvikler spillet; de er forøvrig dagsaktuelle med det middelalderske leiesoldat-rollespillet Wartales, som ser ut til å ha gjort det ganske godt etter utgivelsen den 1. desember.
Her er en trailer:
Wartales er helt fantastisk, de ga ut en community patch i dag.
Vel verdt en artikkel