Forsvar jordkloden mot SharpSCII-romvesener i dette Windows-spillet.
Jeg har lenge likt å pusle med spillutvikling, og noen av dere vet kanskje at jeg har sluppet et par spill for den japanske Sharp MZ-serien med datamaskiner fra sytti- og åttitallet. Et av dem (Minesnake) ble til og med anmeldt i bladet Retro Gamer, der det stakk av med hele 82% – noe jeg som en livslang fan av britiske spillblader fortsatt opplever som ganske surrealistisk.
Øvingsprosjekt
For et års tid siden kom jeg frem til at jeg ville prøve å lage spill for plattformer som ikke er 40 år gamle. Men jeg kunne jo ikke hoppe rett på drømmeprosjektet uten å ane noe om hvordan PC-spillutvikling funker, så jeg valgte å bruke noen måneder på å lage et langt enklere spill først.
Det heter SharpSCII Invaders, og er et spill av den typen som kun bruker én knapp. Du «styrer» en slags kanon i bunnen av skjermen, og må skyte invaderende farkoster (og annet) som angriper fra toppen av skjermen. Hvis de kommer langt nok ned til at de treffer kanonstillingen din, mister du et verdifullt energipoeng.
Spillet har omtrent 20 nivåer, og diverse mellomsekvenser mellom flere av disse. All grafikken er laget ved hjelp av tegn fra Sharp MZ-80A-maskinens tegnsett, og all lyden er programmert i BASIC SA-5510 for samme plattform. Men jeg holder meg ikke til de øvrige tekniske begrensningene til den gamle favorittmaskinen min.
Etter å ha ligget på harddisken min siden i fjor vår, fant jeg ut at jeg skulle lansere SharpSCII Invaders på Itch.io. Det er helt gratis. Skulle du ville støtte meg går det an å betale noen kroner for Numbertron (som jeg jobber med å overføre til PC) i stedet, men jeg har ingen forventninger. Om du bare vil se hvordan spillet tar seg ut, har det dukket opp en video på YouTube:
Ah, og om du kjenner igjen konseptet er det altså basert på det første spillet jeg lagde for Sharp MZ-80A, Astro Attackers. Jeg har laget en serie med artikler om hvordan det ble til.