Om de forlater teamet før spillet er ferdig.
Jeg er sikkert ikke den eneste som prøver å se gjennom rulleteksten når jeg har fullført et spill jeg liker. Litt som en slags takk til de som har skapt det, og litt fordi det er en fin markering av timene jeg har brukt på spillet.
Men det er slett ikke sikkert at disse listene er fullstendige. Stadig flere større spillstudioer har nemlig en praksis der utviklere som arbeider på et spill underveis, men av ulike grunner forlater spillstudioet før det er ferdig, rett og slett ikke blir inkludert.
Hvem skapte Rivet?
Praksisen har vært kjent en god stund, men ble nylig aktuelt igjen etter at utvikleren Sam Maggs la ut en Twitter-post der hun lenket til en artikkel om figuren Rivet i det nye Ratchet & Clank-spillet på IGN.
– Dette er en morsom artikkel som går i detalj om hvordan vi skapte Rivet, men det er ganske opprørende, og ærlig talt litt fornærmende, at de ikke nevner meg en eneste gang, ettersom jeg var hovedskribent og ansvarlig for et tonn av denne utviklingen, sier hun.
Hun fortsetter i samme Twitter-tråd:
– Ser ut som Mark [Stuart]s GDC-foredrag får det til å virke som en haug av dette bare poppet opp fra ingensteds? Jeg var en av fire personer i rommet under mesteparten av Rivets utvikling. Jeg var den som sa «Vi kan ikke kalle henne Rachette.» Gadget og Rivet kom fra meg. Det suger å få arbeidet sitt visket bort.
Men det handler altså om mer enn å bli utelatt fra fortellingene om et spills utvikling:
– Dette handler om et bredere problem der spillutviklere blir fullstendig fjernet fra historien om spillet de har laget når de forlater et studio. Jeg har ikke engang blitt listet opp som skribent i rulleteksten, selv om jeg brukte ett og et halvt år av livet mitt på spillet, og skapte Rivets personlighet fra bunnen av.
Andre melder om det samme
IGN-artikkelen har nå blitt oppdatert, men posten til Maggs fikk en annen utvikler, Harrison G. Pink, til å snakke om sin erfaring med Telltale-spillet Tales from the Borderlands:
– Jeg og Mike Stemmle skapte Tales from the Borderlands, og ledet utviklingen i over ett år før det ble gitt til andre. Vi ble listet opp i rulleteksten under «additional design.» Jeg ga Rhys og Fiona navnene deres, jeg skapte Gortys, og jeg er fortsatt sår over å ha blitt slettet. Dette skjer alt for ofte.
Flere andre sier det samme, og mange forteller at selv om de blir nevnt i rulleteksten er det gjerne i seksjonen «special thanks» og ikke i forbindelse med deres faktiske rolle på prosjektet.
Denne praksisen ser ut til å være svært vanlig, og det må være mildt sagt frustrerende for de som arbeider på et spill å bli tilsidesatt på denne måten. Samtidig er det dypt problematisk med tanke på fremtidens spillhistorikere, som ikke engang kan stole på at rulleteksten gir et korrekt bilde av hvem som har vært med å skape et spill.
Det er først og fremst rulleteksten som blir brukt som kilde når listen over medvirkende utviklere legges inn i ulike databaser, og hvis det er snakk om tilleggsopplysninger må disse manuelt bekreftes. Det er kanskje ikke så vanskelig i tilfeller som dette, men de aller fleste som jobber på et spill er tross alt ikke i ledende stillinger, og deres bidrag blir langt vanskeligere å verifisere.