Førsteinntrykk: Golfie

Minigolf møter samlekortspill i denne finurlige sjangerblandingen.

Med det nylanserte «early access»-spillet Golfie får vi en sjangerkombinasjon som nok er ganske ny for de fleste: Minigolf, samlekortspill og «roguelite». Tenk Slay the Spire, men i stedet for å slåss mot rare monstre må du spille minigolf på baner fulle av hindringer.

Minigolf med litt ekstra.
Minigolf med litt ekstra.

Ikke vanskelig å komme inn i

Konseptet er kanskje uvanlig, men Golfie er likevel ganske enkelt å forholde seg til. Selve golfspillet fungerer i bunn og grunn slik minigolfspill har fungert siden åttitallet, bare at miljøene er i 3D slik som i for eksempel det grusomt dårlige men skremmende populære Golf With Your Friends. Du velger retning og styrke på slaget, og så tar fysikken over. Banene kommer i flere variasjoner, men de fleste av dem minner mer om hinderløyper enn minigolfbaner fra virkeligheten, og noen har også farer.

Du oppdager imidlertid raskt at den ordinære slagkraften din er litt … mangelfull. Derfor disker spillet opp med ulike hjelpemidler, i form av kort som kan aktiveres. Du har stort sett tre på hånden hvor hvert slag, og alle kan brukes om du ønsker det. «Power Shot» er et vanlig, tidlig kort som – slik navnet indikerer – gir deg ekstra kraft i slaget. «Curve shot» lar deg få ballen til å flytte seg i en kurve, for eksempel rundt en hindring. «Jump» lar deg trykke en knapp for å få ballen til å hoppe. «Wall» lar deg sette ut en vegg på banen. Og så videre.

Gi ballen en vri.
Gi ballen en vri.

Stort sett vil du bruke kortene i kombinasjon. «Power shot» og «lob shot» lar deg gi ballen et luftig svev over en lengre avstand, og kanskje også diverse hindringer som ellers ville ha stoppet den. To av førstnevnte, og den går enda lengre, to av sistnevnte og den går høyere. Men hva du kan bruke avhenger selvsagt av hva du har på hånden. Nye kort kan fås i belønning, for eksempel hvis du klarer en bane på veldig få slag.

Mange baner har også diamanter du kan treffe for å få velge nye kort og egenskaper, eller mynter du kan plukke opp samt «butikker» du kan svippe innom for å bruke disse på nye greier.

Samtidig har du altså begrenset med slag å bruke, og når du har passert en viss mengde slag mister du liv for hvert ekstra slag du trenger for å komme i mål (du mister også liv om du for eksempel havner i vannet). Dermed må du gjøre vurderinger underveis; det hadde vært kult å få fatt i den diamanten, men da må du bruke minst to slag ekstra og havner dessuten i en vanskelig posisjon, så kanskje du bare skal satse på å komme deg i mål? Så kan du heller se hva det er mulig å få til på neste bane.

Diamantene gir deg nye greier, men er ikke nødvendigvis «på veien» mot hullet.
Diamantene gir deg nye greier, men er ikke nødvendigvis «på veien» mot hullet.

Metaprogresjon

Som seg hør og bør er det også en form for metaprogresjon her. En runde med spillet kan være over ganske raskt, men gir deg likevel erfaringspoeng som lar deg gå opp i nivå, og dermed låse opp muligheten til å få mer spennende kort og egenskaper. Dermed er spilletiden aldri bortkastet. Spillet har noen temmelig kule kort som kan låses opp, slik som muligheten til å gi ballen din en «jetpack» for å komme seg over vanskelig terreng.

Golfie byr på en artig opplevelse, og jeg liker konseptet. Samtidig er dette et «early access»-spill, og har rom for forbedringer. Jeg syntes for eksempel at et uassistert slag er litt vel ubrukelig – du er nesten helt avhengig av nyttige kort på hånden for å komme noen vei, og basiskortet «power shot» er ofte nærmest obligatorisk. Har du RNG-gudene mot deg, og er i en litt vrien posisjon, er det fint lite du kan gjøre. I mine øyne burde minigolfkomponenten være litt sterkere på egenhånd, slik at du ikke er helt avhengig av at kortstokken spiller på lag. Jeg skjønner selvsagt at det tar litt av taktikken ut av kortspillet, men slik det er nå er det nesten umulig å redde seg ut av en vanskelig situasjon ved å rett og slett spille god minigolf.

Innendørsmiljøene fungerer jo, men ...
Innendørsmiljøene fungerer jo, men …

Jeg syntes også kameraet kan være litt kronglete, spesielt i innemiljøer der du er avhengig av å flytte det rundt på egenhånd for å se hele banen (ærlig talt er jeg litt usikker på hvor god idé det er å spille minigolf i trange korridorer med lavt tak i utgangspunktet, men okay). Det kan også være vrient å tolke illustrasjonen av banen til ballen i (de ellers ganske pene) 3D-miljøene, spesielt når slaget involverer litt luft. Jeg blir stadig lurt av perspektivet, slik at ballen går lengre eller kortere enn jeg forventet.

Lovende fremtid

Golfie ser uansett ut til å ha en spennende fremtid, der veikartet inneholder alt fra nye muligheter til å skreddersy rundene dine til nettbasert flerspiller. Jeg ser ikke helt for meg at dette blir et spill som tar over livet mitt i samme grad som for eksempel Slay the Spire gjorde, men jeg sier ikke nei takk til nye runder med Golfie i fremtiden.

Vi mottok gratis testeksemplar av Golfie fra utgiveren. Det ble nylig lansert i «early access», og den fulle lanseringen skal etter planen finne sted om cirka ni måneder (tidlig 2023, altså).

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.