Sniktitt: Crossover: Roll for Initiative

Forsvar rollespillfigurene dine i denne finurlige sjangerblandingen.

For mange herrens år siden dukket det opp et spill ved navn Puzzle Quest: Challenge of the Warlords. Det kombinerte «match 3»-basert edelsten-knusing ala Bejeweled med rollespillmekanismer, og jeg tror ikke jeg vet om en eneste person som spilte det uten å bli fullstendig hektet.

Karakteren din er under angrep!
Karakteren din er under angrep!

Det skulle ikke forundre meg om utviklerne bak Crossover: Roll for Initiative også hører til den kategorien, for dette spillet er også en kombinasjon av Bejeweled-aktig hjernetrim og rollespill. Men måten det fungerer på er likevel helt annerledes.

Forsvar rollespillfigurene dine

Konseptet er som følger: Vi er på åttitallet, og et kraftig lynnedslag har resultert i en merkelig «bug» med G64-datamaskinen din. Mystiske beist fra dataspillenes verden invaderer skrivebordet ditt, der du har karakterarkene ditt liggende. Nå går de til angrep på rollespillfiguren din, og det kan du ikke ha noe av.

For å overvinne dem må du bruke rollespillfigurens våpen og egenskaper, samt andre hjelpemidler som du skaffer deg underveis i spillets kampanjer. Sett at det kommer et par orker labbende mot helsepoengene dine. Hvis du ikke stanser dem, vil de slå løs på helsepoengene og til slutt kverke figuren din. Men hvis du for eksempel har ei slagøks, kan du aktivere den, og trykke på området der orkene befinner seg for å angripe dem med øksa. Du kan også bruke magiske formularer, hvis figuren din er bedre egnet til slikt.

Du har mange forsvarsmidler.
Du har mange forsvarsmidler.

Men det er ikke bare å svinge økser og kaste magi i hytt og pine. Hvert angrep trenger at du ruller terninger, og disse terningene forsvinner når du bruker dem. Det er her pusleelementet kommer inn i bildet, puslespillvinduet har ikke edelstener, men terninger av ulike typer. Ved å kombinere disse i rekker får du terningene, og dermed muligheten til å utføre angrep som trenger dem. Et kraftig magisk formular krever kanskje tre d12-terninger, mens et ordinært slag med øksa kanskje bare krever én d6-terning.

Dermed må du veksle mellom å prøve å få kombinasjoner på puslebrettet, for å få disse terningene i utgangspunktet, og å bruke dem til å forsvare deg mot fiendene på karakterarket. Det er rikelig med ulike typer formularer og våpen, og du må tenke raskt for å bruke ressursene dine på best mulig måte. Heldigvis har du også penger, som du får som fra drepte fiender og som belønning for oppdrag i kampanjene, og disse kan brukes til å kalle inn leiesoldater av ulike typer. Disse vil forsvare figuren din så godt de kan uten din innblanding, og dermed gi deg tid til å prøve å skaffe deg flere av terningene du trenger.

Mellom oppdragene.
Mellom oppdragene.

Oppgraderinger underveis

Etter hvert oppdrag får du altså penger, men du kan også få tilgang på nye våpen, formularer og leiesoldater. Pengene kan dessuten brukes på nytt utstyr, som rustninger. I tillegg går du opp i nivå, og da velger du hvilken karakteregenskap som skal forbedres. Oppgraderingssystemet er enkelt, men gjør det det skal. Noen ganger dukker det også opp dilemmaer som må tas stilling til (hver kampanje presenteres som en spillbok fra hylla di), der du kan få belønning eller straff avhengig av hva du velger.

Crossover: Roll for Initiative har et ganske snedig konsept, og jeg liker hvordan pusledelen skaffer deg ressurser i stedet for å være hovedmåten du gjør skade på (selv om gode «komboer» også påvirker selve spillbrettet). Dette betyr at du ikke er helt prisgitt puslespillet, da det er du selv som bestemmer hva du skal gjøre med de ressursene du til enhver tid har til rådighet.

Valg får du også.
Valg får du også.

Lanseres neste år

Jeg har fått tilgang på en testversjon som ikke er offentlig enda, så jeg kan ikke bedømme den på samme måte som for eksempel et «early access»-spill. Jeg kan likevel si at jeg håper spillet blir litt mindre hektisk før lansering, for selv om man kan pause det når som helst kan det være lett å miste oversikten over fiendene som kryper rundt som maur på karakterarket ditt og angriper alt fra lommeboka til de magiske formularene dine samtidig. Det er heldigvis denne typen balansering som er mye av poenget med testing av et spill på dette punktet i utviklingen.

Spillet har også samarbeidsflerspiller, noe jeg ikke har testet. Det er godt mulig det blir lettere å holde orden på sakene når man er flere om jobben.

Kablam.
Kablam.

Crossover kjennes i alle fall ganske vanedannende ut allerede, og med et lanseringstidspunkt i 2023 har utviklerne rikelig med tid til balansering. Alt i alt er dette nok et spennende spill i stallen til nylig gjenoppståtte MicroProse,

Du kan forøvrig også be om tilgang på spillet i disse dager, da det utnytter seg av Steams innebygde spilltestfunksjon. Mer informasjon om dette finner du på Steam-siden.

Her kan du se utviklerne fortelle litt om Crossover: Roll for Initiative slik det er nå:

Vi har fått tilgang på en testutgave av utgiver MicroProse.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.