Podcasten cd SPILL prøver seg som fornøyelsesparkentrepenører i ukens episode.
I det fargerike strategispillet Theme Park er målet ditt å bygge verdens beste fornøyelsespark – og helst tjene deg søkkrik underveis. Du må sette opp attraksjoner og butikker, designe dine egne berg-og-dalbaner og sikre at parken din er pen å se på, samtidig som du passer på at den har en layout som maksimerer profitt.
Et viktig spill
Theme Park var med å legge grunnlaget for en hel sjanger med bygge- og forretningsspill. Ikke bare er fikk det stor innflytelse på senere spill som Rollercoaster Tycoon, men la også grunnlaget for klassiske Theme Hospital og moderne utgivelser som Two Point Campus, Evil Genius 2, Planet Coaster og Planet Zoo.
Spillet ble laget av det legendariske utviklerstudioet Bullfrog, og kom først ut i 1994. I dagens episode av podcasten cd SPILL har Sigve og Erik André fått med seg Eirik Gjerløw for å diskutere klassikeren, og om den fortsatt holder koken.
Her kan du høre episoden:
Jeg har forresten skrevet et ganske stort tilbakeblikk på Theme Park, der jeg også snakker litt om utviklingen av spillet. Visste du for eksempel at hovedprogrammereren var 17 år, og at han i dag leder AI-selskapet DeepMind?
Hadde helt glemt tilbakeblikket ditt. Gøy å lese igjen. Det er vel forøvrig Planet Zoo du mener å nevne her, og ikke Zoo Planet. Planet Zoo har forøvrig tatt over tronen som det beste «parkbyggespillet» for min del.
Ah, fikset. På tide jeg får spilt Planet Zoo, har hatt det i biblioteket en stund.