Førsteinntrykk: Live by the Sword: Tactics

Frister det med litt lettbeint og trivelig taktikk? Det får du i dette nye indie-spillet.

Turbaserte taktikkspill er en sjanger som har fått en oppblomstring i de senere årene. Indie-spillet Live by the Sword: Tactics skilter med et lettfattelig kampsystem og lekker pikselgrafikk. Jeg har tatt en titt på spillet, som er i «early access» og skal lanseres om ikke lenge.

Personlige kamparenaer.
Personlige kamparenaer.

Historiedrevet kampanje

Live by the Sword: Tactics har en hel rekke forskjellige måter å spille på, men ryggraden er en historiebasert kampanje. Her følger du en gruppe eventyrere som snubler over en større konspirasjon, og selv om jeg ikke akkurat vil kalle handlingen spesielt engasjerende, fungerer den greit som et bakteppe for de ulike kampsituasjonene du kommer over. Det er ingen karakterutvikling, økonomi eller mulighet til å utruste soldatene med nytt utstyr i denne kampanjen; helter dine er like kraftige på første oppdrag som på siste. Men underveis rekrutterer du nye helter, så du får nye muligheter etter hvert.

Kamp foregår relativt små kart delt inn i ruter. Du ser som regel hva slags fiender du vil møte, og starter vanligvis med å velge fem av de tilgjengelige heltene dine som kan utplasseres på et begrenset område av skjermen (gjerne kun den «nederste» raden av ruter på din side). Her kan du også bytte egenskapene til de ulike figurene – hver har seks spesialegenskaper å velge mellom, men kun fire kan være aktive samtidig og du kan typisk ikke bytte underveis i en kamp. De fleste vil nok finne et sett med egenskaper de er komfortable med, og bruke disse hele veien gjennom spillet, men avhengig av situasjonen og motstanden kan det være lurt å bytte litt rundt.

Hvilke egenskaper vil du ha med?
Hvilke egenskaper vil du ha med?

Så bærer det igang. Dine og fiendens individuelle soldater handler etter hvem som har høyest initiativ, og du kan se rekkefølgen alle får handle i på siden av skjermbildet. I teorien vil denne variere underveis, men i praksis vil det per nå omtrent alltid være slik at bueskytteren din (som jeg ikke kan tro noen vil bytte ut med en annen enhet) får flytte først, så flytter så godt som alle fiendene, og så kan du flytte resten av folkene dine. Siden kartene er så små, skjer det ofte at det blir angrep allerede på første tur, selv om sidene starter på hver sin side av kartet. En typisk kamp varer i alt fra fem til femten minutter, litt avhengig av hvor konservativt du spiller (å «miste» en helt er ikke farlig, sånn utenom at det gjør akkurat den kampen du står i mer utfordrende).

Hver tur kan en helt (eller fiende) flytte en viss mengde ruter, og angripe eller bruke en spesialegenskap. Man kan kun flytte og angripe én gang, men hvilken rekkefølge man gjør det i velger man selv. Det er en god del individuelle unntak her. Enkelte egenskaper kan brukes uten at du «bruker opp» turen din. Den tradisjonelle krigeren i gruppa kan for eksempel aktivere «shields up» for å få bedre forsvar, uten at det hindrer han å angripe på samme tur. Bokseren kan på sin side utføre to spesialangrep hver tur, så lenge de bruker ulike hender. Alle spesialangrep og -egenskaper har en «cooldown»-periode på et par turer eller mer. De fleste har også en prosentsjanse for å lykkes, samt mulighet til å gjøre kritisk skade hvis du er ekstra heldig.

Terrenget spiller også en viss rolle, selvsagt. Det kan være i tre høydenivåer, og helter kan kun veksle mellom høydenivå én gang hver tur. I tillegg øker rekkevidden til de fleste avstandsangrep med høyden, og enheter som står høyere får en viss bonus mot enheter som står lavere. Terreng kan også fungere som hindringer for avstandsangrep. Ah, og enheter kan ikke blokkere for hverandre, så du kan ikke sette en fyr på en bro og si «you shall not pass!»

Spillets miljøer er egentlig tredimensjonale.
Spillets miljøer er egentlig tredimensjonale.

Enkle regler med taktisk dybde

Nå har jeg mer eller mindre forklart omtrent alt som er å vite om Live by the Sword. Det er altså ikke et veldig komplekst spill, men det har likevel rimelig god taktisk dybde, ettersom de ulike egenskapene gir deg forskjellige muligheter på slagmarken. Fiendene har også spesielle egenskaper som du etter hvert lærer deg å forholde deg til, og resultatet er at selv om spillet har et enkelt regelverk blir det mye som kan skje underveis i slagene, og det er gøy å gradvis mestre verktøykassen og utfordringene spillet gir deg.

Eller; det er gøy en stund, i alle fall. For mens jeg hadde det artig hele veien gjennom kampanjen, må jeg innrømme at den sluttet å utfordre meg sånn cirka halvveis inn. Etter det ble det mye plankekjøring. Jeg visste hvordan jeg skulle bruke heltene mine, og hvordan jeg skulle forholde meg til fienden. Spillets kampsituasjoner er for så vidt varierte, men det har ikke mange ulike fiendetyper, og de små arenaene legger også litt taktiske begrensninger.

Taktisk nøtt.
Taktisk nøtt.

Live by the Sword trenger rett og slett litt mer. Flere typer fiender, litt mer varierte fiendegrupper (spesielt i den siste delen av kampanjen) og gjerne også litt flere forskjellige mål. Slik det er kan kamper kun vinnes ved å drepe alle fiendene – kanskje spillet kunne variert litt, og gitt deg spesifikke mål (mens resten var kanonføde) eller kanskje heller handlet om å flytte gruppen din fra ett punkt til et annet? Hva om enkelte kart hadde farer forbundet med selve miljøene? Eller hva med noen større kart med mer enn to fraksjoner? Jeg bare slenger ut forslag, poenget er at spillets kampanje kunne hatt godt av mer variasjon.

Den kunstige intelligensen kan også med fordel forbedres litt. Jeg ser opplever stadig at fienden ødelegger for seg selv, for eksempel ved å ignorere lette mål til fordel for vanskelige eller ignorere helter på dødens rand til fordel for helter med full helse. De er også merkelig defensive. Jeg sier ikke at lynsmart kunstig intelligens som konstant utnytter seg av alle feilene du gjør er det beste for et spill av denne typen, men litt skarpere motstand hadde jeg satt pris på, spesielt mot slutten av kampanjen. Forhåpentligvis kommer dette.

Flere måter å spille på

Roguelike-modus.
Roguelike-modus.

Spillet har mer enn bare kampanjemodus. Du kan også spille i taktikermodus der du presenteres for en serie unike kart og poenget er å overvinne fiendene så raskt som mulig. For så vidt et godt tillegg, men slikt hører egentlig mer hjemme i spill uten tilfeldigheter. Om prosentsjansene man får før et angrep stemmer eller ikke vet jeg ikke – 88% sjanse for å lykkes føles ikke som 88% sjanse for å lykkes, men slik er det jo omtrent med alle spill som har prosentsjanser, og siden fienden bommer like ofte som du gjør det ikke noe i kampanjen.

Men uansett feiler angrep ofte nok til at (u)flaks har en betydelig innvirkning på hvor mange turer du trenger for å vinne en kamp, og dermed hvordan du scorer i taktikermodus. Kartene og utfordringene i taktikermodus er i alle fall rimelig interessante, det skal de ha.

Så har vi en artig «roguelite»-variant, der du starter med tre tilfeldige helter og må kjempe deg gjennom et spillkart som du delvis konstruerer selv underveis. Du legger ut lokasjoner på kartet, der de fleste inneholder kampsituasjoner. Her får du belønninger for å vinne, som kan brukes til å rekruttere nye helter, kjøpe eliksirer og slikt, helbrede eller endre på egenskapene til individuelle helter.

Historiefortelling underveis.
Historiefortelling underveis.

I tillegg støtter spillet både «skirmish» mot datamaskinen og lokal eller nettbasert flerspiller for to. Her har man passelig med innstillingsmuligheter (og kan blant annet legge inn begrenset tenkepause), og jeg setter alltid pris på spill som tilbyr «hotseat». For den nettbaserte flerspilleren støttes også spilling på kryss av plattformene – i tillegg til PC kommer spillet til Switch og Xbox.

Konklusjon

På tross av at det er en god del ting Live by the Sword: Tactics kan gjøre bedre, har det generelt vært moro å spille det. Fundamentet er solid, og dette er et trivelig spill å holde på med. Du får et godt utvalg figurer med varierte og interessante egenskaper, og det er gøy å gradvis lære seg hvordan de best kan brukes mot fienden. Spillet har dessuten den fordelen at det er innbydende og lett å lære, også for folk som lett lar seg skremme av ord som «turbasert» og «taktikk». Dessuten tar ikke kampene særlig lang tid, så man trenger ikke voldsomme mengder ledig tid for å få spilt litt.

Kampanjen kunne godt hatt flere slike kart.
Kampanjen kunne godt hatt flere slike kart.

Jeg håper spillet får sjansen til å vokse litt mer før utviklerne sier seg ferdige med det. Det er tross alt ikke noen stor mangel på spill i denne sjangeren nå, og jeg føler at Live by the Sword: Tactics trenger litt ekstra for å konkurrere. Grensesnittet har også forbedringspotensiale, og jeg skulle ønske systemet som registrerer hvem du klikker på var litt mer nøyaktig. Men for all del: Live by the Sword: Tactics gjør mye bra, og er grunnleggende moro å spille.

Jeg har fått tilgang på en presseversjon av spillet, som ikke nødvendigvis er lik den du får om du kjøper det i «early access» nå. Sist jeg hørte skal utviklerne annonsere en slippdato for fullversjonen denne uken. Da skal de også si litt om spillets første oppdatering etter lansering. Du finner PC-versjonen på Steam, og spillet skal altså også slippes for Xbox og Switch. Her er en trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.