Nye Dead Space får en god mottakelse

Romgrøsseren slippes i dag.

Den åndelige oppfølgeren til romgrøsseren Dead Space, The Calisto Protocol, endte opp som en skuffelse for mange. Heldigvis ser det ut som nytolkningen av Dead Space (som for ordens skyld ble utviklet av et helt annet team) har slått langt bedre an. I alle fall om vi skal tro spillanmelderne. Du kan for eksempel se et (stort) knippe anmeldelser i en hendig post hos BluesNews.

Hun(?) vil jo bare kose.
Hun(?) vil jo bare kose.

Iskalde grøss i rommet

For eventuelt nye spillere er Dead Space et grøsserspill som følger Isaac Clarke, en mann som ikke bare er velsignet med tidenes mest sci-fi navn, men også er ganske hendig med nevene. Han er egentlig en ingeniør som skal prøve å få fikset gruveskipet USG Ishimura, men det viser seg raskt at skipet lider av mer enn mekaniske problemer, og han må dermed ty til andre egenskaper.

Jeg har ikke spilt den nye utgaven, men husker Dead Space som et usedvanlig solid – og ærlig talt dritskummelt – spill. Jeg syntes på mange måter det minnet meg litt om System Shock-spillene, krysset med Resident Evil. Det hadde varierte utfordringer og sluttet aldri å overraske.

Nye Dead Space er ikke en ren oppgradering av det gamle spillet. I stedet har det blitt bygd opp fra bunnen av i Frostbite-motoren, og har blant annet utvidet historiefortelling. Clarke kan nå snakke, og flere av bifigurene har fått langt større plass enn i originalen. Spillet slippes på PC, PlayStation 5 og Xbox Series X|S i dag, og her er en trailer:

 

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.