Dette har en ganske annerledes forhistorie enn de tidligere spillene i serien.
I de siste årene har Atari laget en serie med nye utgaver av klassiske spillkonsepter, i en serie som kalles Recharged. Frem til nå har alle spillene de har tatt utgangspunkt i vært arkadespill, men med Caverns of Mars Recharged, som skal slippes den 9. mars for PC, PlayStation, Xbox, Switch og VCS, endrer dette seg.
Startet som et indie-spill
Caverns of Mars ble nemlig først gitt ut på Ataris 8-bits hjemmedatamaskiner, og det som er ekstra artig er at spillet i utgangspunktet var et indie-prosjekt. Atari hadde nemlig en postordredivisjon som het Atari Program Exchange, der de distribuerte spillene til små team eller enkeltutviklere, og Caverns of Mars ble først solgt der.
Senere fant de ut at spillet, som ble laget av en student ved navn Greg Christensen (med hjelp fra Richard Watts) på litt under to måneder, var godt nok til at de tok det inn i sin egen stall. Og nå hentes det altså frem igjen, over 40 år etter sin opprinnelige utgivelse.
Eksplosiv Recharged-versjon
I Caverns of Mars styrer du et romskip som skal komme seg til bunnen av et vertikalskrollende hulesystem. Originalspillet var inspirert av Konami-spillet Scramble, men det er ikke så lett å se i nyversjonen, som blant annet ser ut til å legge stor vekt på ødeleggbare miljøer.
Som vanlig med denne serien får vi både «arkademodus» som skal spilles om og om igjen, og 30 spesialdesignede oppdrag. Caverns of Mars Recharged får også samarbeidsspill der den ene spilleren styrer romskipet, mens den andre styrer en drone som slepes av skipet, og står for all skytingen.
Her er en trailer: