Nå har ScummVM fått shader-støtte

Få det til å se (litt) ut som du spiller eventyr på en gammel CRT-skjerm. Pluss: Støtte for nye spill.

En ny versjon av ScummVM er ute, og denne har en god del større nyheter. Av de tekniske er kanskje den største nyheten at programmet nå lar deg aktivere diverse shader-baserte filtre, som blant annet lar deg simulere effekten av å spille på en gammeldags CRT-skjerm.

Du får en haug av ulike shader-varianter inkludert i pakken, og kan også oppgradere samlingen for å få tilgang på flere.

Nye spill

Ellers har utviklerne som vanlig økt antallet spill som kan spilles med ScummVM. Her har den nye versjonen fått støtte for såpass forskjellige ting som Myst-aktige Obsidian fra midten av nittitallet og det absurd ambisiøse 3D-eventyret Driller fra midten av åttitallet. Forhåpentligvis går det litt kjappere i ScummVM enn det gjorde da jeg sist prøvde det på Commodore 64.

Her er en liste over alle nyhetene i versjon 2.7.0.

ScummVM startet livet som en måte å enkelt spille klassiske LucasArts-eventyr på moderne plattformer. Men systemet har vokst og vokst, og støtter nå alt fra eldgamle Scott Adams-teksteventyr til senere og langt mer avanserte utgivelser som Grim Fandango og Den Lengste Reisen.

ScummVM er gratis å laste ned, og finnes for både Windows og en bråte andre systemer. For mer informasjon kan du høre podcasten cd SPILL snakke med en av ScummVM-utviklerne, eller lese min litt eldre nybegynnerguide for systemet.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.