Demo: Rawhead – Pimple Squeezer III (C64, 1988)

Denne demoen introduserte en revolusjonerende effekt på Commodore 64.

Dette er en serie artikler opprinnelig publisert på retrospillnettstedet Retrograd. I forbindelse med at Retrograd stenges ned, overføres mye av artikkelarkivet til Spillhistorie.no. Denne ble opprinnelig publisert 23. august 2009.

Er det Deluxe Paint III?
Er det Deluxe Paint III?
  • Tittel: Pimplesqueezer III
  • Utgivelsesår: 1988
  • Utgiver: Rawhead
  • Plattform: Commodore 64
  • Sjanger: Demo

Pimple Squeezer III ble gitt ut i juni 1988 av den norske gruppen Rawhead. Den er en av Rawheads mest kjente demoer, og et av høydepunktene innen Commodore 64-demoer på 80-tallet.

Sjanger og særtrekk:

Pimple Squeezer III er en demo som består av fem deler. Første delen er en introduksjon, så kommer tre deler som introduserer stadig tøffere effekter, og til slutt kommer femte og siste del.  Den inneholder en verdensnyhet, nemlig Tech-Tech.

Tech-Tech er en programmeringsteknikk på Commodore 64 for å flytte en horisontal linje i et skjermbilde. Programmereren Omega Supreme perfeksjonerte denne teknikken slik at man kunne flytte linjer lengre enn bredden til en karakter, dvs over 8 piksler. Dette høres kanskje ikke så imponerende ut, så la oss liste opp følgende fakta:

  • Alt er programmert i c64 maskinkode.
  • Tech-Tech bruker udokumenterte bi-effekter av endringer på bestemte verdier i prosessoren for å få det til å se ut som om bildet flytter seg.
  • Tech-Tech over 8 piksler var sett på som en umulig effekt.
  • Omega Supreme var 14 år gammel da han gjorde det.
Mye moro på en gang.
Mye moro på en gang.

Arv og etterspill:

Tech-Tech ble en farsott på Commodore 64-demofronten. På et tidspunkt var Tech-Tech effekten med på godt over halvparten av alle demoer som kom ut. Den var en av mange effekter som viste at det man trodde var umulig kunne gjøres likevel, gjennom å utnytte udokumenterte egenskaper i maskinen og kreativ triksing i koden.

Bildet som vises i Tech-Tech delen av Pimple Squeezer III er av Tutankhamun. Et bilde av Tutankhamun ble også brukt av Commodore for å reklamere for Amiga. Dette er ikke tilfeldig, da Commodore 64-demoer ofte kopierte effekter fra Amiga for å vise at Commodore 64 også kunne gjøre det samme. Tech-Tech er en effekt som er enkel på Amiga, men som man trodde var umulig på Commodore 64. Rawhead viste at at det gikk an også for lillebror i Commodore-familien.

Det kan også nevnes at Rawhead (etter deres eget utsagn) var den beste norske gruppen på Commodore 64. De var også store i utlandet, og ga ut en imponerede rekke med produksjoner i sin levetid.

Omega Supreme holdt på med programmering også etter tiden i Commodore 64-demoscenen, og i 1993 var han en av gründerne som startet Funcom, et av verdens største spillselskap.

Copperbars! Eh, nei Rasterbars!
Copperbars! Eh, nei Rasterbars!

Er det verdt et gjensyn?

Pimple Squeezer III er en maktdemonstrasjon av Rawhead, og inneholder alle de tøffeste effektene fra sin tid, pluss verdensnyheten Tech-Tech. Demoen er litt enkel etter nåtidens overdimensjonerte standarder, men tåler helt klart et gjensyn. Scrolltext-skrytingen til den 14 år gamle hormon-herjede Omega Supreme gir demoen et ekstra lag med awesometude.

Bonusmateriale:

Retrograd har kikket i sine enorme arkiver og funnet et intervju med Rawhead i Norsk Datamagazin nr 14/1 fra 1988, ikke lenge etter Pimple Squeezer III var laget. Dette historiske materialet har vi digitalisert og lastet opp for allmenn beskuelse. Du finner det nederst.

Her er hele demoen:

Lenke til video av 5. og siste delen av demoen (dvs Tech-Tech):

Intervju (høyreklikk og velg åpne lenke i ny fane for å få bildet i full størrelse):

Intervju.
Intervju.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.