Podcasten cd SPILL tar på seg langfrakkene og hekter flammekaster på ryggen.
Skal vil dømme etter dataspill, går vi en ganske kjip fremtid i møte. Nøyaktig hvor kjip varierer fra spill til spill, og jeg vil vel påstå at Bullfrog-spillet Syndicate byr på en fremtidsvisjon som er hakket kjipere enn i gjennomsnittsspillet. I alle fall så lenge vi ikke blander inn imperialistiske romvesener eller absurde naturkatastrofer.
Syndicate finner sted i en postapokalyptisk cyberpunkverden der internasjonale selskaper har tatt over all makten, og kjemper mot hverandre med alle midler de kan. Individuelle menneskeliv betyr så godt som ingenting, noe som illustreres av at en av de beste taktikkene i spillet involverer å bruke et spesielt våpen til å «overtale» sivile til å følge etter deg som menneskelige skjold.
Spillet byr på isometrisk taktikk satt til åpne bymiljøer. Du styrer fire agenter (individuelt eller i grupper) og velger stort sett selv hva slags tilnærming du skal ha til de ulike oppdragene. Det er til og med mulig å kapre biler for å kjøre rundt i bygatene, noe som nesten gjør spillet til et slags proto-GTA.
Mer om Syndicate hører du i ukens episode av podcasten cd SPILL, der MrMamen og Sigve har fått med seg Anders Ekroll for å diskutere spillet. Her er episoden:
Toppbildet er det Anette Jøsendal som har laget. Skjermbildet i artikkelen kommer fra Mobygames. I dag er Syndicate tilgjengelig på GOG.
Og bare som en liten oppklaring til Sigve – Amiga-versjonen hadde ikke veldig mye musikk, men joda, det var lyd (og intro) der ;)