cd SPILL utforsker en utrolig verden

En fremmed (og svært farlig) klode venter oss i klassiske Another World.

Uansett hvilken plattform du først opplevde Eric Chahis mesterverk Another World på, er sjansene store for at du husker opplevelsen godt. Dette er et av de spillene som har brent seg inn i minnet til de fleste som har prøvd det, og ikke uten grunn.

Spillet har startet nå, altså.
Spillet har startet nå, altså.

Bli med til en annen verden

Det hele starter med en stemningsfull introduksjonssekvens der vi ser en vitenskapsmann ved navn Lester prøve seg på et eksperiment. Ting går galt, og plutselig transporteres han til et helt annet sted … der han havner under vann, og drukner. Når vi dermed har skjønt at introsekvensen er over og vi har fått kontroll, går det litt bedre.

Da Another World først kom ut, var historiefortellingen separert fra selve spillingen i de fleste actionspill. Det var et klart skille mellom når man spilte, og når man så en mellomsekvens eller måtte klikke seg gjennom en dialog. I Another World er mellomsekvensene somløst integrert i resten av spillet, og mye av historiefortellingen foregår mens du spiller.

Legg til en distinkt grafikkstil og stemning nok til at man føler det på kroppen, og vi har med en åpenbar klassiker å gjøre. I dagens episode av podcasten cd SPILL har jeg blitt med når Sigve og MrMamen ville mimre om dette legendariske spillet, og episoden kan dere høre her:

Her er mer informasjon om spillet, samt et par videoer vi trekker frem i episoden:

Og her er innholdsoversikten:

(00:38) Velkommen til cd SPILL
(04:41) Kommentarer fra forrige episode
(09:30) Dagens spill: Another World
(10:47) Hva går spillet ut på?
(16:03) Tech Specs
(19:45) Spoiler av hele historien
(34:45) Hvordan ble grafikken til?
(37:39) Forskjellen på ulike versjoner
(43:55) Erotisk rumpesprekk
(44:52) Anniversary edition
(46:55) Eric Chahi
(53:41) Musikken
(57:19) Coveret
(58:49) Minimalistisk UI
(01:39) Vanskelighetsgrad
(01:02:34) Speedruns
(01:04:13) Fan intro remake
(01:05:08) Kommentarer fra sosiale medier
(01:13:47) Har det holdt seg?
(01:18:14) Finnes det noe tilsvarende idag?
F.eks Inside og Limbo
(01:19:18) Oppfølgere
(01:21:47) Tips fra Sigve
Dave the Diver
(01:23:05) Tips fra Froholt
From Dust
Paper Beast
(01:24:53) Neste episode

Toppbildet er som vanlig laget av Anette «Dr. Bobledrage» Jøsendal, som dere også kjenner fra mange av våre fredagsquizer.

3 kommentarer om “cd SPILL utforsker en utrolig verden”

  1. Another World har jeg nok spilt gjennom flere ganger enn jeg kan telle. Og, etter å ha hørt tilbakemeldingene i episoden, jeg er definitivt en Amiga-fanebærer men Amigaversjonen av Another World er IKKE den beste versjonen. Nesten alle senere versjoner fikk lagt til litt mer innhold, og hadde fler og snillere checkpoint-plasseringer blant annet. Men selvfølgelig var spillet dritbra uansett hvor du spilte det.

    Amiga har den beste lyden, forresten. Jeg prøvde den nyeste versjonen på Steam, der man helt riktig kan velge å ha den originale lyden om man vil. Og det vil man. For makan til tamme lydeffekter i den remasteren, i forhold til de punchy lydene i originalen. Lyn-nedslaget i introen hørtes ut som en tam fis. Ellers kan den remasteren helt klart anbefales, en av de fine tingene med Another World er at alle portene spiller så godt som helt likt, fordi de i bunn og grunn alle kjører på samme kode. Chahi trengte bare porte spillmotoren han laget, så fungerte spillet på den nesten uten videre justeringer. Det er fortsatt sant med de nyeste versjonene.

    Kan kommentere litt om det våpenet og energinivået til den. Den går definitivt tom, mange opplevde nok det i starten da den har lite energi når du finner den. Det er en lite opplagt måte å se det på, våpenet har en liten diode på siden som blinker fordi energinivået er lavt. Den slukker etter at du har vært i den første ladestasjonen. Den vil begynne å blinke igjen litt før du når den andre ladestasjonen halvveis i spillet, og våpenet vil gå tomt om du hopper over å gå innom denne. Men jeg tror alt dette egentlig bare er scripta, jeg tror ikke det egentlig er et faktisk energinivå som kan gå tomt dynamisk. Men jeg vet ikke nøyaktig.

    Fikk ikke med meg om dere nevnte Chahi sitt neste spill, Heart of Darkness. Det er også en knakende god plattformer med cinematiske elementer, og er enda mer vanskelig og frustrerende. Så det anbefales.

    Knallbra episode, folkens

    Svar
  2. Tror eg spilte another world først på snes. var nok et av de spillene eg leide på det lokale videoteket eg gang og aldri mer. Husker det som et visuelt fabelaktig spill, men alt for vanskelig for en liten unge. sier seg selv at jeg ikke kom så veldig langt i det spillet. var sånn start spillet, dø, komme seg opp av vannet, dø, går til høyre, dø…. osv.. var et typisk bit tenne i kontrolleren og kast kontrolleren i golvet å ta spillet ut i bakgården å tøm bensin på kassetten og tenn på;-P Noen år senere når eg hadde fått meg playstation 1 så kjøpte eg et spill som het Heart of darkness som var i samme gata som Another world, like frustrerende vanskelig, men det klarte eg å fullføre. husker det så ut som en tegnefilm fra pixar.

    Svar
  3. Takk for en fantastisk episode. Etter å ha hørt episoden har jeg gått av innkjøp til spillet også. Til tross for at spillet har vært i barndomshjemmet mitt så har jeg aldri spilt det selv, men skjønner nå at denne historiske perlen må jeg prøve selv også :)

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.