Retrogamingpappa har kommet til bunns (dårlig bruk av ord når vi snakker om Ports of Call) i hvordan man håndterer skipbrudne!
Dersom du noen gang har spilt Ports of Call i dine tidlige Amiga eller PC-år, vet du at det er et typisk «tycoon» spill der målet er å tjene mest mulig penger. Spillet kan spilles av opptil 4 spillere samtidig i «hot-seat» modus. Og dersom du husker dette, så husker du sikker også at spillet i tillegg til å være et strategispill som går ut på å handle skip og frakte forskjellige typer last fra havn til havn, også inneholder flere minispill. Du har sikkert fortsatt mareritt om de losene som i eningen var i streik over hele verden, noe som førte til at du måtte styre båten din selv ut og inn av havnene. Eller at du måtte navigere deg rundt isfjell som plutselig bare dukket opp på ruten din.
Det kanskje største marerittet var skipbrudne som lå strødd over de syv verdenshav. Uansett hvor mye du prøvde endte det alltid opp med at de sank når du «reddet» dem. Dette plagde også Retrogamingpappa i flere tiår. Men en natt når han våknet opp svett og gråtende, tenkte han at nok var nok. Dette var starten på en årelang jakt på skaperen av spillet, og endte opp med at en vakker vårdag var kommunikasjonen med selveste Rolf-Dieter Klein, skaperen av Ports of Call.
Litt mer om selve spillet kommer senere, men den viktigste biten i denne kommunikasjonen var:
«Siden du nevnte at du fikk mye tilbakemelding om å redde skipbrudne … hvordan redder du dem egentlig?»
«Du må kjøre med omtrent samme hastighet og RETNING som flåten for å redde de skipbrudne. Så vektoren bør være innenfor noen grader samsvarende.»
Altså:
- Få ditt skip til å bevege seg i samme retning som flåten
- Gå i cirka samme fart som flåten
- Nærme deg sakte frem til du treffer.
Så for å bedre forklare dette har vi laget en flunkende flott video inne på det litt dårlig lyssatte Amigarommet vårt. Riktignok av PC-versjonen. Sorry!
Bra jobba! Videoen fikk meg til å huske den gangen en av oss plutselig fikk dette til, og ryktet deretter spredde seg i kameratgjengen. Spørsmålet jeg nå sitter igjen med: Får man noen slags påskjønnelse inni spillet for å redde de skipbrudne, eller motsatt, «straff» for å ikke klare det (eller for å ikke gidde prøve)? I tillegg til belønningen på et emosjonelt nivå: skadefryd eller god samvittighet.
Eller, som retrogamingpappa så billedlig beskriver det, nattsvette og fortsatt dyp sorg over alle de tapte sjeler
Rolf-Dieter sier: «es gibt status punkte addiert bei der rettung und subtrahert wenns schiefgeht»
Spærs om vi ikke må få DOS-KIM til å oversette?
Du får statuspoeng om du redder dem, og du mister statuspoeng om du ikke klarer å redde dem.
Statuspoeng…
Så, egentlig er det bare å kjøre forbi. Eller?
Nei, da får du bot – $400k eller no sånt. Begynner å bli noen år siden ! :D
Er vel den som har høyest status ved slutt som kommer høyest på ranking lista. Har aldri brydd meg om det. Poeng samler man også ved å kjøpe high tech-skip, samt ett poeng for hver ny havn man selv styrer skip inn i. Og så mener jeg det var noe med at man fikk en million dollar for hvert femte statuspoeng.