GZDoom-baserte Selaco imponerer spillerne

Nytt førstepersons skytespill byr på stor frihet og FEAR-inspirert kamp.

Selaco er et spill jeg har fulgt med på en stund, og jeg ploppet det inn i den lange listen over nevneverdige spill i listen over ting jeg gledet meg til i år. Om jeg får tid til å teste det nå er vel heller tvilsomt, men det har i alle fall blitt lansert i «early access» til en positiv mottakelse fra spillerne.

Ser ikke galt ut.

Videreutviklet Doom-motor

Spillet kjører på GZDoom-motoren, som altså er en videreutvikling av motoren fra gode, gamle Doom. Men denne motoren skiller seg fra de fleste andre Doom-varianter på den måten at den omfavner mulighetene vi finner i moderne maskinvare, og Selaco ser følgelig ikke ut som et spill som kunne blitt lansert i 1993.

Selaco byr på en omfattende enspillerkampanje med varierte og store brett, der det ofte er opp til deg hvordan du vil tilnærme deg de ulike simulatorene. Utviklerne vil ikke at spillet skal kalles en «immersive sim», men det er klart at det har mange likhetstrekk med den sjangeren (tenk System Shock, BioShock og Dishonored).

I tillegg har det noen likhetstrekk med skytespillklassikeren FEAR, for utviklerne har brukt mye tid på å gjøre datamotstanderne smarte nok til å by på en utfordring. De vil for eksempel forsøke å flanke deg, og er også klar over hverandres posisjoner slik at de best mulig kan gjøre livet ditt så kort som mulig. I spillet, altså.

Spillet er altså ute i «early access» nå, og der skal det etter planen bli en stund. Utviklerne anslår nemlig at den ferdige versjonen ikke vil slippes før sent i 2026. Per nå har spillet 30 kart, 11 oppgraderbare våpen (som alle har alternative skytemåter) og over ti fiendetyper, og utviklerne sier at de har finpusset innholdet slik at det ikke føles som en tidligutgivelse.

Her er den ferskeste traileren:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.