Du kan teste The Sumerian Game fra 1964 gratis på Steam.
Det fantes naturlig nok ikke noen spillindustri på sekstitallet. Konsoller var ikke oppfunnet, og datamaskiner var grisedyre monstre som typisk fylte hele rom – ikke noe man kunne ha hjemme, altså. Men dataspill fantes likevel, og et av dem var strategispillet The Sumerian Game.
Kan du sikre at sivilisasjonen din overlever?
The Sumerian Game er et tekstbasert strategispill i utgangspunktet laget for å spilles via printerterminaler. Det ble laget som en del av et forskningsprosjekt der målet var å finne ut hvordan man kunne bruke den nye datateknologien i skoler, via spill som simulerte virkeligheten på ulike måter.
Som spiller får du rollen som en oldtidshersker, og må sikre at riket ditt overlevde ved å styre kornproduksjonen – hver tur får du informasjon om hvor mye korn du har på lagerne, hvor mye korn som ble høstet forrige tur og hvor mange innbyggere du har, og så må du velge hvor mye som skal brukes på å brødfå innbyggerne, hvor mye som skal dyrkes og hvor mye som skal lagres.
Spillet hadde i utgangspunktet flere faser, som la til mer kompleksitet, men dessverre har originalkoden for lengst blitt tapt. Samtidig har det etterlatt seg nok informasjon om hvordan det fungerte (via blant annet tre utskrifter av individuelle runder med spillet som ble funnet i 2012) til at i alle fall deler av spillet kunne rekonstrueres.
Nå har en utvikler gjort dette, og lagt spillet ut gratis på Steam. Som en bonus er også en nøyaktig versjon av Hamurabi, et spill inspirert av The Sumerian Game, inkludert. Dette har mer innfløkte mekanismer, der du blant annet må kjøpe land.
Den første kvinnelige spilldesigneren
The Sumerian Game ble designet av fjerdeklasselæreren Mabel Addis, som var med på en workshop i forbindelse med forskningsprosjektet. Der foreslo en IBM-utvikler ved navn Bruse Moncreiff å bruke datamaskinen til å lage en økonomisk modell av en sivilisasjon, en idé Addis likte. Hun kom opp med et design, som så ble godkjent, og det var også hun som skrev all «dialogen» i spillet.
Dermed har hun gått inn i historien som tidenes første kvinnelige spilldesigner, og det kan også argumenteres for at hun var tidenes første spillforfatter. Selve programmeringen ble utført av IBM-utvikleren William McKay.
Spillet ble videreutviklet over flere år, og de siste versjonene ble akkompagnert av lysbilder som skulle sette stemningen. Selv om det etter hvert forsvant sammen med maskinvaren som kjørte det, levde konseptet videre da det senere ble «gjenskapt» som Hamurabi, et spill som i seg selv ble enormt innflytelsesrikt og ofte regnes som det første bybyggerspillet.
Hey :) Ty for posting this. I’m the researcher who rebuild the game. I just released a new version including the slides :)