Tør du kjøpe et nytt Peter Molyneux-spill?

Masters of Albion ble kunngjort på Gamescom.

En gang i tiden var Peter Molyneux en av de mest respekterte stemmene i spillindustrien. Den britiske spillskaperen sto bak det sjangerdefinerende gudespillet Populous, og som kreativ sjef for legendariske Bullfrog var han med å gi oss spill som Theme Park, Theme Hospital, Syndicate og Dungeon Keeper. Senere startet han Lionhead Studios, og ledet utviklingen av Black & White og Fable.

Masters of Albion.
Masters of Albion.

Men i Lionhead-tiden ble det også klart at han hadde en tendens til å love betydelig mer enn det spillene hans klarte å levere, og denne tendensen ble bare enda tydeligere når han noen år senere lanserte en folkefinansieringskampanje for et nytt gudespill, Godus.

Gudekatastrofe

Godus ble kort sagt en katastrofe. Spillet ble lansert i uferdig tilstand, og var ikke i nærheten av å være et godt produkt. Molyneux lovet bot og bedring, og en ny versjon ble etter hvert lansert, men også her falt alt sammen. Men det å lansere dårlige spill er én ting – det Molyneux og utviklerstudioet 22Cans gjorde med Godus var mye verre. De sluttet å oppdatere det uferdige spillet i 2016, men lot det likevel være på markedet helt til i 2023, hele tiden mens spillbeskrivelsen fortalte om et produkt som fortsatt var under utvikling. De ga aldri noen som helst oppdatering til de gamle kjøperne, og etter årevis med stillhet trakk de bare spillet fra markedet uten å si noe.

Design dine egne bygninger.
Design dine egne bygninger.

Samtidig lanserte de flere andre spill, primært på mobile plattformer, og det ser ut som noen av dem har gjort det godt. NFT-er var også involvert. Det sto altså ikke på ressurser, og selv om det hadde gjort det er måten de behandlet kundene på fullstendig utilgivelig.

Så nå som Molyneux igjen prøver å lokke til seg PC-spillere, denne gangen med gudespillet Masters of Albion, tillater jeg meg å være skeptisk. Heldigvis ser det i det minste ut til at utvikleren dropper «early access» denne gangen, så vi kan vel være relativt sikre på at spillet som slippes blir spillet vi får.

Ser for så vidt interessant ut

I seg selv syntes jeg Masters of Albion ser … interessant ut. Det er et gudespill i klassisk Molyneux-stil, og vi loves enorm frihet. Traileren under viser hvordan vi får gjøre alt fra å designe bygningene selv til å detaljstyre brødskivene undersåttene våre får å spise, og det blir også mulig å ta direkte kontroll over krigerne våre for å bekjempe fiendene som dukker opp om natten.

Ta direkte kontroll og slåss mot monstre.
Ta direkte kontroll og slåss mot monstre.

Jeg syntes mye av det som sies om og vises fra Masters of Albion virker spennende, skjønt jeg har vel en viss tvil om at Molyneux’ evner som spilldesigner holder følge med ambisjonsnivået hans. Det er svært lenge siden han har stått bak noe som tilsier akkurat det. Samtidig sier han at han har fått hjelp fra flere veteraner fra tidligere suksesser, noe som lover godt. Men selv om traileren viser et spill som åpenbart har kommet ganske langt i utviklingen, syntes jeg det er noe ufokusert og vagt over alt sammen. Mye av friheten virker også meningsløs. Joda, du kan lage sverd av brød, men har det faktisk en funksjon? Eller er det et rent ikke-valg lagt inn for å skape en illusjon av valgmuligheter når realiteten er at du alltid bare vil velge det beste tilgjengelige materialet som i alle andre spill?

Min spådom: Det blir en artig lekekasse der du kan surre rundt i noen timer, men ikke et spill som byr på en helhetlig og interessant utfordring i lengden. Men for all del. Jeg håper jeg tar feil, for selv om markedet svømmer over av spill der du skaper dine egne kolonier og byer, virker Masters of Albion i det minste ganske unikt. Her er traileren, sammen med et gjensyn med mannen selv:

Så, hva tenker du om dette? Er jeg for streng? For naiv?

En kommentar om “Tør du kjøpe et nytt Peter Molyneux-spill?”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.