Kommentar: Høye priser ødelegger for retroutgivelser

Det er bra at gamle spill relanseres, men prisnivået er generelt for høyt.

Prisen på spill har skutt i været i de siste årene, og det må vi bare leve med – noe som for så vidt også har blitt enklere enn noensinne, takket være tjenester som Game Pass. Denne artikkelen handler ikke om oss forbrukere og hvordan det er smått skandaløst av for eksempel Rockstar Games å kreve 600 kroner for PC-versjonen av hundreogørten år gamle Red Dead Redemption.

I stedet handler den om prisnivået på generelle retrospill-lanseringer på for eksempel GOG og Steam, og hvordan jeg mener det virker mot sin hensikt for utgiverne.

Dark Arena. Utgiveren har ikke giddet å lage egne promobilder så de er hentet fra Mobygames.
Dark Arena. Utgiveren har ikke giddet å lage egne promobilder så de er hentet fra Mobygames.

GBA-skytespill til 120 kroner

Dette er tanker jeg har hatt en stund, men det som sparket meg inn i skrivemodus var Piko Interactives relansering av Game Boy Advance-skytespillet Dark Arena på Steam. 120 kroner skal de ha for det spillet, som altså er en ren emulatorløsning uten andre «nyheter» enn emulatorens innebygde mulighet til å lagre spillet når man vil. Det er altså samme opplevelse som du får via en ROM-fil og en gratis emulator, bare «lovlig».

I seg selv er ikke 120 kroner en fryktelig høy pris for et spill, men følelsen av verdi er alltid relativ. Hadde du hørt om Dark Arena før jeg nevnte det nå? Og i så fall, er det et spill du har tenkt på i løpet av de siste 15-20 årene? Er dette spillet, som har en Metascore på 65, noe du har hatt veldig lyst til å spille på PC? Kjøpe det for 120 kroner? Neppe.

Så okay, da lar du jo være. Slik som meg. Ingen skade har skjedd. Vi går videre i livene våre, og tenker sannsynligvis aldri på Dark Arena igjen.

Men det er dette jeg syntes er leit. Jeg syntes det er fabelaktig at disse gamle spillene relanseres, uansett hvor populære de var og uansett hva slags Metascore de fikk. Jeg skulle riktignok ønske de ble relansert av noen som la litt mer innsats i jobben enn Piko Interactive, men at Dark Arena finnes på Steam er en Ordentlig God Ting i min bok.

Men da må det prises slik at det ikke bare appellerer til de fem spillerne som elsket det i 2002 og ikke har giddet å emulere det selv enda. Det er helt meningsløst å relansere disse spillene hvis man samtidig priser dem slik at kun de aller, aller mest interesserte blir potensielle kjøpere.

Enda et Mobygames-bilde. Det er litt tilfeldig at fokuset i denne saken er på Dark Arena, men jeg føler det er et godt eksempel.
Enda et Mobygames-bilde. Det er litt tilfeldig at fokuset i denne saken er på Dark Arena, men jeg føler det er et godt eksempel.

Det er jo litt spennende, er det ikke?

For Dark Arena er jo på en måte spennende, også. Et førstepersons skytespill på GameBoy Advance – jeg får jo litt lyst til å teste det for plattform/sjanger-kombinasjonen alene. Bare for å se hvordan det fungerer. Jeg liker jo dessuten klassiske førstepersonsskytere, og er over gjennomsnittet interessert i alt som har med retrospill å gjøre. Et faktum jeg kan understreke med et GOG-bibliotek på over 500 spill, der nesten alle er retroutgivelser.

Så jeg er jo helt åpenbart i det som burde være målgruppen for en relansering som dette. En person som er nysgjerrig, selv om jeg ikke har noe forhold til selve spillet (for hvem har det i 2024?). Men jeg kommer aldri i verden til å bruke 120 kroner på det. For jeg vet jo at sjansene for at jeg vil spille det i mer enn 15 minutter er temmelig små. Så det må ned i impulskjøp-kategorien. Det må prises som en snack jeg kan teste med en øl. Slik det er nå gidder jeg ikke å putte det i ønskelista for å vente på Steam-salg engang.

Så da har Piko Interactive mistet meg som potensiell kunde, selv om alt lå til rette for at jeg egentlig skulle være det. Og de har sannsynligvis mistet de fleste andre i mer eller mindre samme situasjon som meg, også. Så hvem skal de egentlig selge spillet til? Hvem kommer til å kjøpe dette spillet? Neppe veldig mange.

Hvis vi titter på Steam-siden til Piko Interactive ser vi resultatet av prispolitikken deres. Vi må skrolle forbi ti spill før vi i det hele tatt finner et som har mer enn fem brukeranmeldelser, og med noen få slike unntak fortsetter det i stor grad på samme måte. 90% av disse spillene har blitt sluppet ut på markedet og sunket som steiner. Selv om mange av dem er historisk viktige eller interessante. Mange av dem har jeg til og med skrevet om her på nettstedet.

Mobygames igjen. Når ikke Piko Interactive engang har tatt seg bryet med å ta egne bilder av et bilde de selger for 120 kroner, hva er grunnen til den høye prisen?
Mobygames igjen. Når ikke Piko Interactive engang har tatt seg bryet med å ta egne bilder av et spill de selger for 120 kroner, hva er grunnen til den høye prisen?

Et vanskelig marked

Det å selge gamle spill er åpenbart vanskelig. En stor del av den potensielle kundegruppen er komfortable med emulatorer og vet hvor de finner spillene på nettet. Majoriteten av de som virkelig har hatt lyst til å spille Dark Arena har allerede funnet en måte å gjøre det på, og trenger en god grunn for å nå velge Steam-versjonen. Resten skal ha en enda bedre grunn til å kjøpe Dark Arena fremfor en av de ti tusen andre førstepersonsskyterne på Steam.

Markedsføring er heller ikke lett, da kun sider som denne finner på å dekke dem. Jeg har garantert laget flere titalls artikler som nevner Piko Interactive, men hvor mange finner du på Gamer, Pressfire eller GameSpot for den saks skyld?

Men det er jo derfor disse selskapene som selger dem må tenke annerledes enn de gjør nå, og der tenker jeg det begynner med pris. Gi oss et genuint godt tilbud. Gjør spillkatalogen deres til Steam-versjonen av et garasjesalg eller loppemarked der vi finner spennende snurrepiperier til en hyggelig pris og tenker: Hei, dette var et godt kjøp! Og hvis ikke, så var det et artig kjøp, og vi har ikke tapt så mye. Jeg er neppe den eneste som har en tendens til å bruke mye mer penger enn jeg egentlig planlegger hvis prisnivået er lavt. I stedet for å ikke kjøpe noen ting, kjøper jeg alt for mye.

En slik modell tror jeg vil sikre bedre salgstall, som vil gjøre det mer lukrativt å gi ut retrospill på plattformer som Steam, og dermed gi disse spillene et nytt liv på markedet. Det tror jeg er bra for utgiverne, bra for oss, og bra for bevaring av spillhistorien generelt. Så vil det kanskje være litt dumt for backloggen vår, men det får bare være.

Mobygames krever at man lenker til dem hvis man bruker bildene deres. Det har ikke Piko Interactive gjort, men vi kan jo gjøre det.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.